The Cobblestone Corridor (2015)

The Cobblestone Corridor review

Ik ontvang regelmatig aanvragen van verschillende (nieuwe) regisseurs die een film gemaakt hebben en vragen of ik deze zou willen bekijken en er een recensie over zou willen schrijven. Door de jaren heen ben ik voorzichtig geworden in het accepteren van zulke verzoeken omdat over het algemeen de kwaliteit relatief laag is. Als je vervolgens ook nog eens persoonlijk contact hebt met de maker schrijf je iets negatiefs altijd met dubbele gevoelens. Het is een product waar ze in geloven, maar waarbij je die visie niet deelt. Recent kreeg ik het verzoek om The Cobblestone Corridor te reviewed, geregisseerd door Erik Bloomquist. Ik besloot om de trailer te bekijken en het wekte m’n interesse. Niet alleen omdat het verhaal er boeiend uit zag, maar ook omdat het visueel mooi was. Ik had de hoop dat deze korte film de moeite waard was.

The Cobblestone Corridor recensie

Het verhaal gaat over de student Allan Archer (Erik Bloomquist), die de hoofdredacteur is van de schoolkrant. Hij doet dat werk prima, maar wordt onverwacht betrokken bij een mysterieuze zaak waarbij een lid van de Engelse groep onverwacht ontslagen is. Hij besluit dit te onderzoeken.

The Cobblestone Corridor review

Aan The Cobblestone Corridor kan je zien dat Bloomquist bekwaam is. De sets, belichting en het gebruik van diverse technieken zorgen er voor dat de film er goed uit ziet. Het heeft de atmosfeer van een noir thriller (inclusief een potentiĆ«le femme fatale) en de manier waarop de studenten aangekleed zou zijn, het gebruik van platenspelers en typemachines geven het gevoel dat het geheel zich decennia geleden afspeelt. Wanneer je echter plotseling laptops en mobieltjes ziet verschijnen ben je voor een moment geschokt (wat overigens niet erg is) omdat je het geheel in een andere tijdperk verwachtte. Als kijker raakt je betrokken bij de gebeurtenissen en net zoals de hoofdpersoon wil je weten wat er nu precies aan de hand is. Het is een film waar ik wel van heb kunnen genieten. Blomquist heeft met deze korte film (25 minuten) laten zien wat hij in huis heeft en ik ben dan ook erg benieuwd wat hij hierna zal gaan doen. Ik weet in ieder geval dat ik bij z’n volgende film niet hoef te twijfelen of ik deze wil zien.