Hollywood Banker (2014) – Recensie

Recensie Hollywood Banker

Hoe kon een simpele bankier uit Rotterdam uiteindelijk helpen om 900 films te financieren, waaronder een groot aantal bekende zoals Rambo, Superman, Platoon, Dances With Wolves, Terminator en Basic Instinct. Die vraag wordt beantwoord in Hollywood Banker, een portret over Frans Afman, gemaakt door zijn dochter Rozemyn Afman.

Review Hollywood Banker

Het resultaat is boeiend. Het laat zien hoe Afman, die film als hobby zag, met zijn baan als bankier graag wilde weten hoe films gefinancierd werden. Een ontmoeting met Dino de Laurentiis bleek uiteindelijk bepalend en de filmproducent werd een soort vaderfiguur voor Afman. Uiteindelijk zette Afman een systeem op dat de filmindustrie veranderde. Er werd een nieuw pre sales systeem opgezet waarbij het risico van de film uiteindelijk bij de distributeur lag. De eerste film die volgens dit nieuwe systeem uitgebracht werd was Three Days of the Condor.

De Slavenburg bank aan de Coolsingel in Rotterdam zag het als een nieuwe inkomstenbron, zette een nieuwe divisie op en de bank kreeg langzaam maar zeker meer bezoeken uit het buitenland van filmproducenten die met de bank wilden samenwerken. Toen King Kong een succes werd (mede door het feit dat Afman zo nauw betrokken was bij de productie), zagen de grote studio’s dat het systeem ook voor hen zou kunnen werken en besloten ook met de bank in zee te gaan. Deze documentaire maakt duidelijk dat Afman achter de schermen veel heeft gedaan voor de filmindustrie en daardoor een groot aantal klassiekers gemaakt konden worden.

Bespreking Hollywood Banker

Door middel van interviews met een groot aantal betrokken personen, waaronder Oliver Stone, Paul Verhoeven, Kevin Costner en verschillende producers en hoofden van onafhankelijke studio’s en natuurlijk Afman zelf wordt er niet alleen een goed beeld geschept van de manier van werken, maar ook van de persoon Frans Afman zelf. Een gedreven en vriendelijk voorkomende man die deed wat hij leuk vond. Dat zijn drukke bestaan impact op de familie heeft gehad komt naar voren in interviews die Rozemyn Afman met haar moeder heeft. Daardoor ontdekt ze ook meer over zichzelf. Hollywood Banker is daarmee een inspirerende film, die ook zeker richting het einde de nodige emoties los maakt. Ik heb in ieder geval Paul Verhoeven nooit eerder zien huilen.

One thought on “Hollywood Banker (2014) – Recensie

1. Pingback: Films over film | De Filmkijker