Kingsman: The Secret Service (2014) – Recensie

Recensie Kingsman

Aangezien ik jaarlijks een groot aantal films verslind, zou je verwachten dat ik ook het laatste nieuws over en de nieuwste trailers van films bekijk. Niets is echter minder waar. Als ik een film nog niet gezien heb kan je er eigenlijk helemaal niets over zeggen. Dat komt omdat ik hou van het gevoel overdonderd en verrast te worden door een film. Het enige wat ik van Kingsman gezien had was de poster met daarop een kledingkast met nette pakken en wat wapens en ik wist dat Samuel L. Jackson meespeelde. Niets had me echter kunnen voorbereiden op het spektakel dat deze film biedt.

Als ik echter naar de scrhijver/regisseur had gekeken, Matthew Vaughn, dan had ik kunnen verwachten dat de film iets speciaals zou hebben. Hij was verantwoordelijk voor de screenplay van onder andere Kick-Ass, The Debt en X-Men: First Class. Met Kingsman: The Secret Service laat hij zijn ode zien aan de spionnen films, populair gemaakt door James Bond.

Review Kingsman

Na een met actie gevulde opening introduceert de film Harry Hart (Colin Firth) die de kleine Eggsy (Taron Egerton) bezoekt om slecht nieuws te brengen. Hij geeft hem een voorwerp en een code die hem later mogelijk van pas kan komen. Eggsy groeit op en zijn toekomst lijkt niet rooskleurig te zijn. Z’n stiefvader behandelt z’n moeder slecht en zelf is Eggsy ook op het verkeerde pad beland.

Wanneer hij in de gevangenis terecht komt besluit hij de code die hij toen hij jong was gekregen had te gebruiken. Hierdoor ontdekt hij de wereld van de Kingsman, een geheime organisatie die georganiseerde misdaad en terrorisme bestrijdt. Hij wordt door Harry voorgedragen om ook lid te worden, maar hij zal daarvoor nog een zwaar trainingsprogramma moeten doorlopen en zich tegen anderen moeten bewijzen voor de enkele plek die beschikbaar is. Ondertussen is de succesvolle internetondernemer Valentine (Samuel L. Jackson), die er uitziet en praat als Russell Simmons, bezig een gevaarlijk plan uit te rollen dat een groot effect op de wereld zal hebben. Het is aan de Kingsman om hem te stoppen.

Bespreking Kingsman

Vaughn weet met deze film het spionnen genre in een eigentijdse, soms schokkende verpakking te stoppen. Dat levert echter een zeer geslaagde film op die geen moment verveelt. Firth’s karakter is de heer die de straatwijze Eggsy manieren bij moet brengen (iets waar de film zelf ook grappen over maakt door naar dat soort films te verwijzen) en ook op effectieve wijze laat zien waarom de Kingsman zo effectief zijn.

Tijdens een bargevecht ziet Eggsy dat Harry iemand is die je niet moet onderschatten en vanaf dat moment werkt de film naar steeds grotere momenten toe. Zo heeft Valentine een assistente (gespeeld door Sofia Boutella) die met haar beenprotheses (waarin messen verborgen zijn) dodelijke trappen kan uitdelen. Er zijn veel spectaculaire momenten waarbij ook het camerawerk opvalt. Een voorbeeld daarvan is een scene die zich in een kerk afspeelt (meer dan dat zal ik er niet over vertellen). Injecteer naast de actie ook nog eens een grote dosis humor en het levert een film op die eigentijds, gewelddadig en spannend is. Misschien geen film waar iedereen van zal kunnen genieten, maar zelf liep ik met een grote grijns de bioscoop uit.

6 thoughts on “Kingsman: The Secret Service (2014) – Recensie

1. Eén van de leukste films die ik in lange tijd heb gezien en die in mijn optiek ook echt compleet is; actie, spanning en heel veel humor. En inderdaad die scène in de kerk…. OMG!