The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst (2015)

Recensie The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst

Als je de bovenstaande man op straat tegen zou komen, zou hij je waarschijnlijk niet opvallen. Je zou het misschien een vriendelijk oude man vinden, maar deze documentaire serie bewijst dat uiterlijk bedriegelijk kan zijn. Z’n naam is Robert Durst en z’n verhaal is ongeloofelijk. Hij is de zoon van een succesvolle zakenman die in New York veel vastgoed bezit. In z’n jeugd zag hij hoe z’n moeder zelfmoord pleegde en het zou één van de gebeurtenissen kunnen zijn die hem voor het leven veranderd heeft.

De serie opent met een verhaal van een man die vermoord is en in stukken gesneden terug werd gevonden. Het onderzoek leidt uiteindelijk naar Robert Durst, die z´n buurman was. Het is niet de enige moord waar hij betrokken bij lijkt te zijn, aangezien zijn vrouw in het verleden op mysterieuze wijze verdwenen is (en nooit gevonden) en één van z´n beste vriendinnen levensloos in haar huis werd gevonden.

Review The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst

Over het verhaal van Robert Durst is in het verleden de film All Good Things gemaakt (met Ryan Gosling en Kirsten Dunst), door regisseur Andrew Jarecki. Hij heeft veel onderzoek naar zijn verhaal gedaan en is ook verantwoordelijk voor de documentaire serie. Jarecki werd naar aanleiding van All Good Things benaderd door Durst, omdat hij ook zijn kant van het verhaal wilde vertellen. Het betekende voor Jarecki een kans om Durst te interviewen en deze serie te maken. Door middel van oude foto´s, reconstructies, eigen onderzoek, interviews met politie, openbaar mysterie en nabestaanden levert dat een fantastische show op, die fantastisch in elkaar zit.

Bespreking The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst

Robert Durst is een kleurrijk personage, die door de rijkdom in z´n familie het gevoel heeft alles te kunnen doen en daardoor los lijkt te staan van de realiteit. Dit is een man die opgepakt werd voor het stelen van een sandwich terwijl hij duizenden dollars in z´n auto had liggen of die met een geladen pistool op weg was naar zijn broer om hem mogelijk neer te schieten. Tijdens de interviews heeft hij een bijna dode blik in z´n ogen en valt de manier waarop hij knippert op.

Alhoewel z´n advocaten hem adviseerden niet mee te doen, vraag je je af waarom hij dit wilde doen. Was hij overtuigd dat hij de kijker zou overtuigen, voelde hij zich superieur ten opzichte van Jarecki en zijn team en dacht hij dat hij moeilijke vragen zou kunnen ontwijken? Het team van Jarecki heeft veel onderzoek gedaan en het resulteert in een show waarbij je regelmatig geschokt zal zijn, niet alleen door de feiten, maar ook door Durst zelf. Als je van “true crime” series/films houdt als The Staircase, Paradise Lost of Dear Zachary dan is dit een show die je niet mag missen. Zeker niet als je het nieuws omtrent Robert Durst de afgelopen weken gevolgd hebt.

8 thoughts on “The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst (2015)

1. Veel in het nieuws geweest deze week en alhoewel niet bovenaan mijn watchlist wil ik deze serie niet aan me voorbij laten gaan.

Overigens goed van je dat je de ontknoping niet benoemd