The Boxtrolls (2014) – Recensie

Recensie De Boxtrollen

De meeste grote animatiefilms die je tegenwoordig ziet komen uit de computer. Er wordt niet zoveel meer met de hand geanimeerd, omdat computer animatie meer mogelijkheden biedt en de markt heeft bewezen dat die films succesvol zijn. Gelukkig zijn er nog studio´s die het tegendeel bewijzen. Natuurlijk laat op het gebied van getekende animatie Studio Ghibli met haar films zien tot welke hoogtes dat formaat kan stijgen.

Op het gebied van “stop animation” zal misschien de studio achter Wallace & Grommit en Shaun het Schaap, Aardman Animations als eerste worden genoemd, die zeker leuke films maken. Toch is het studio Laika die op dat expertise gebied alleen op grote hoogte staat. The Boxtrolls (hier bekend als De Boxtrollen) is slechts hun derde film, maar met Coraline en ParaNorman hebben ze zichzelf al meer dan bewezen. Met deze film nemen ze weer een stapje verder.

Recensie De Boxtrollen

Eggs (Isaac Hempstead Wright) is een een jongen die als sinds hij een baby was onder de grond is opgevoed door de boxtrollen. De monsters hebben deze naam te danken aan de dozen die ze aan hebben (waar ze ook in kunnen verstoppen). Ze wonen onder de stad Cheesebridge, waar de mensen bang zijn voor de boxtrollen en waar verdelger Archibald Snatcher (Ben Kingsley) gezworen heeft ze allemaal uit te roeien. Als hij dit namelijk gedaan heeft krijgt hij een felbegeerde witte hoed, waarmee hij bij het gemeentehuis aan tafel mag zitten om daar kaas te eten. Hij blijft boxtrollen vangen totdat hij het vaderfiguur van Eggs, Fish, vangt. Eggs besluit bovengronds te gaan om de boxtrollen te zoeken en te bevrijden. Dat doet hij met onverwachte hulp van Winnie (Elle Fanning). Zal het hen lukken om de slechte Archibald Snatcher te stoppen?

Recensie De Boxtrollen

Laika maakt met deze film weer erg veel indruk. De schaal waarop de film zich afspeelt is groter en de hoeveelheid detail die er in de wereld gestopt is, is uitzonderlijk. Het resultaat is een prachtige, geloofwaardige wereld die door memorabele karakters wordt bewoond. En alhoewel een groot gedeelte van de film met de hand en poppen geanimeerd is, bevat de film ook CG elementen. Deze zijn echter zo goed gedaan dat je het onderscheid geen moment kan maken (zelf kwam ik hier pas achter na het zien van een filmpje waarbij er getoond werd hoe het allemaal gemaakt was).

De film heeft een unieke look, waardoor het opvalt. Het verhaal is leuk en weet de juiste balans tussen humor en spanning te vinden en weet daardoor zowel jong als oud te boeien. Laika staat hiermee wat mij betreft nog steeds aan de top als het om deze tak van animatie gaat. Zelf als je het verhaal niet kan waarderen is het visuele aspect alleen al voldoende reden om de film te zien.