If I Stay (2014)

Recensie If I Stay

Alhoewel Chloƫ Grace Moretz haar grote doorbraak als Hit Girl had in 2010, toch werkt ze als sinds 2004 als actrice. Ze speelde Carrie, maar was ook in diverse komedies te zien. In If I Stay, een romantisch drama, speelt ze de hoofdrol als Mia Hall, een getalenteerde cello speler. Ze woont nog thuis, maar staat op het punt om een belangrijke stap in haar leven te nemen. Door een auto ongeluk raakt ze echter in coma en is het de vraag of ze het zal overleven.

Review If I Stay

De film bestaat grotendeels uit flashbacks waarin je leert hoe ze haar eerste liefde, Adam (Jamie Blackley), heeft leren keren en de problemen die er zijn in hun relatie. Zowel Mia als Adam zijn muzikanten en de vraag is of ze elkaar de ruimte kunnen geven om daarin te groeien. De scenes na het ongeluk spelen zich in het ziekenhuis af, waarin Mia als een soort geest de reacties van haar naasten ziet en moet beslissen of ze nog wil vechten om uit haar coma te raken of het witte licht in wil stappen.

Bespreking If I Stay

If I Stay is een film die duidelijk gemaakt is voor een jong publiek. Typische tienerproblemen komen aan de orde (eerste liefde, belangrijke levenskeuzes maken, onzekerheden), maar regisseur R.J.Cutler weet door de scenes in het ziekenhuis de film ook te injecteren met de nodige emotie. Daarbij valt vooral Stacy Keach op als de opa van Mia, hij weet in een paar scenes een zeer overtuigend optreden neer te zetten. ChloĆ« Grace Moretz is niet slecht, maar weet niet elk moment de emotie over te brengen. Het maakt van If I Stay een film die vooral een jonger publiek zal aanspreken (en die de film waarschijnlijk hoger zal scoren) met de diverse zwijmelmomenten, maar daarnaast zeker z’n momenten heeft die ook een ander publiek aanspreken.

2 thoughts on “If I Stay (2014)

1. Ik val ook buiten de jonge doelgroep van If I Stay en heb daarom de film nog niet gekeken. Maar ik kan Stacy Keach altijd wel waarderen dus misschien moet ik de film toch maar een kans geven.

• Hij heeft geen grote rol, maar is zeker weer solide hier. Geen film die je gezien moet hebben, maar die zo als tussendoortje best ok is.