Annie (2014) – Recensie

Recensie Annie

Zoals het zo vaak gaat was er veel kritiek toen deze remake van de originele Annie uit 1982 werd aangekondigd. De standaard reacties als “Je moet niet aan een klassieker nodig zitten”, “Hollywood kan niets origineels verzinnen” etc. kwamen weer langs. Ze zijn te begrijpen, maar totdat je zo’n remake gezien hebt kan je van tevoren weinig zeggen over de kwaliteit van de film. Zelf heb ik het origineel nooit gezien (wel kleine stukjes), dus het verhaal was voor mij relatief nieuw. Weet Annie, met Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild, 12 Years a Slave) in de titelrol deze verfilming leven in te blazen?

Review Annie

Annie gaat over een wees die op zoek is naar haar ouders. Ze woont met nog een aantal meisjes bij een Hannigan (ameron Diaz), die de meisjes alleen maar heeft zodat ze per week een mooi bedrag voor elk van ze kan krijgen. Wanneer Annie op straat achter een hond aan zit komt ze in aanraking met Will Stacks (Jamie Foxx), een zakenman die een succesvol mobiele telefoon bedrijf runt en campagne voert om burgemeester van New York te worden. Zijn campagnemanager Guy (Bobby Cannavale) ziet in Annie een marketingmogelijkheid om het imago van Stacks te verbeteren en zo de overwinning te claimen. Zal Stacks, die alleen maar aan zijn bedrijf denkt, genoeg om Annie gaan geven?

Bespreking Annie

De muziek uit de originele film heeft dat tand des tijds doorstaan en is nog steeds bekend. Deze nieuwe versie remixt een aantal van die nummers en overgiet ze met een muzikaal sausje waardoor ze de sound van nu hebben en het publiek zullen aanspreken. Quvenzhané Wallis is leuk in haar rol als Annie, en geeft haar de charme om iedereen voor zich te winnen. Jamie Foxx vindt de balans tussen “businessman” en iemand die langzaam zichzelf door Annie ontdekt. De rol van Cameron Diaz voelde aan als een karikatuur en ze weet helaas niet het karakter er eentje te maken die overtuigt. De toon van de film is vrolijk en bevat eigenlijk te weinig echt drama om de kijker in vervoering te brengen. Het is allemaal net iets te “slick”. Daardoor voelt de film te veilig aan en weet zich maar slecht te onderscheiden van andere kinderfilms. Daarmee wordt Annie helaas toegevoegd aan remakes die niet nodig zijn. Het jongere publiek zal echter door de charme van de acteurs en leuke muziek volop kunnen genieten.

4 thoughts on “Annie (2014) – Recensie