Hamlet’s Ghost (2014) – Recensie

Recensie Hamlet's Ghost

Het tijdreis genre heeft door de jaren heen een aantal boeiende films opgeleverd. De meesten zullen waarschijnlijk als eerste denken aan de Back to the Future serie, maar ook films als Timecrimes, Primer, Looper, The Time Machine en Donnie Darko zijn slechts een kleine greep van films die de moeite waard zijn. Het is één van m’n favoriete genres en toen regisseur Walker Haynes me vroeg of ik z’n tijdreisfilm Hamlet’s Ghost wilde bekijken twijfelde ik dan ook geen moment.

Recensie Hamlet's Ghost

Zoals de titel doet vermoeden heeft de film een link met Shakespeare, in dit geval door de hoofdpersoon Judge Vaughn(Walker Haynes), die als acteur meespeelt in een produktie van Hamlet. Wanneer hij de vriendin van z’n broer naar huis rijdt gebeurt er iets vreemds en vanaf dat moment heeft hij regelmatig de ervaring dat hij plotseling op een andere plek is en misschien wel in een andere tijd. Wanneer er dan ook nog eens een politieman verschijnt die hem vragen over gebeurtenissen in het verleden wil stellen is het mysterie alleen maar groter en gaat hij op zoek naar antwoorden.

Recensie Hamlet's Ghost

Hamlet’s Ghost is geen big budget productie en heeft ook geen bekende acteurs, maar weet toch te vermaken doordat het de kijker lang in het ongewisse houdt over wat er daadwerklijk aan de hand is. De film is verre van perfect te noemen. Het acteerwerk is af en toe minder en sommige dramatische momenten had ik graag wat meer uitgewerkt gezien, maar schrijver/regisseur en acteur Walker Haynes slaagt er in om je als kijker op boeiende wijze mee door de tijd te nemen. Het einde van de film riep bij mij echter vragen op en ik vroeg me af of dat wel de bedoeling was. Het behoort misschien niet tot de top van het tijdreisgenre, maar als fan van dit soort films heb ik me er echter wel mee kunnen vermaken.