Na het zien van Papillon vroeg ik me af welke andere films en series de moeite waard zijn die zich in de gevangenis afspelen. Aan keuze geen gebrek en dit zijn m’n tien persoonlijke favorieten.
10. Oz
De eerste serie van HBO met afleveringen van een uur bleef velen bij door de harde en gewelddadige manier waarop het leven in een hoog beveiligde gevangenis getoond werd.
9. Prison Break
In deze serie zorgt Michael Scofield (Wentworth Miller) er voor dat hij in de gevangenis terecht komt zodat hij zijn broer, die er volgens hem onterecht zit, kan helpen ontsnappen. De show duurde vier seizoenen.
8. Cool Hand Luke
Dit gevangenisdrama met Paul Newman in de hoofdrol laat zien hoe een gevangene zich niet wil onderwerpen aan het gevangenissysteem. De scene waarin hij 50 gekookte eieren in een uur moet opeten is er eentje die zeer bekend is geworden.
7. Cell 211
Cell 211 heeft een origineel verhaal. Een bewaker die binnenkort zal beginnen krijgt een rondleiding door de gevangenis. Hij komt echter in een cel terecht op het moment dat zich er een opstand voordoet. Het is aan hem om zich als gevangene voor te doen en proberen te overleven.
6. Starred Up
Deze film over een jongen die z’n vuisten als enige effectieve manier lijkt te kunnen gebruiken om respect af te dwingen en daardoor constant in de problemen komt met de bewaarders, terwijl hij ook nog eens moet omgaan met het feit dat z’n vader er ook zit hakt er in. Met memorabele acteerprestaties is dit een film die niet te missen is.
5. Papillon
Een film die gaat over vriendschap en het niet kunnen breken van de menselijke geest in een gevangenis in Zuid Amerika. Met prachtrollen van Steve McQueen en Dustin Hoffman is deze film uit 1973 er eentje die niet kan ontbreken.
4. Un Prophète
Dat de gevangenis voor sommigen ook een soort school is om zich binnen het criminele circuit op te werken, laat Un Prophète zien. Een film die gedurende z’n looptijd onder je huid gaat zitten, dankzij de prachtige vertolking van Tahar Rahim.
3. Orange is the New Black
Deze Netflix serie die zich afspeelt in een vrouwengevangenis wist snel een groot aantal fans te vergaren. Dankzij een perfecte mix van drama en humor verslonden de kijkers de twee seizoenen zo snel als ze konden. De memorabele karakters en bizarre situaties maken het een serie die z’n hoge plek in deze lijst verdient.
2. The Green Mile
Deze film, gebaseerd op een verhaal van Stephen King is een ware filmklassieker. Met z’n supernatuurlijke elementen, het drama en prachtrollen van onder andere Tom Hanks, Michael Clarke Duncan en Sam Rockwell is dit één van m’n favoriete gevangenisfilms.
1. The Shawshank Redemption
Er is een reden dat deze film al jaren hoog in de IMDB top 250 lijst staat (op het moment op nummer 1). Het laat namelijk bij elke kijker een diepe indruk achter en bewijst dat je in elke situatie mooie vriendschappen kan opbouwen.
Wat zijn jouw favoriete gevangenisfilms?
Ik vind Papillon wel een echte klassieker en tijdloos. Starred Up van dit jaar was ook goed, maar totaal niet te vergelijken met Papillon.
Nee, dat zijn inderdaad compleet andere films. Bij Starred Up ben je blij dat je naar een film zit te kijken en niet echt bij de hoofdpersoon in de buurt bent. Papillon is in dat opzicht een stuk gemoedelijker!
Met jouw nummer 1 kan ik zeker leven. Starred up zou bij mij hoger eindigen. En Prison Break krijgt bonuspunten ivm Wentworth Miller en de tattoos (sorry voor deze echte vrouwen opmerking, maar het is wel waar 🙂 ).
Het scheelt maar één plekje tussen de twee. Het altijd met dit soort lijstjes dat de volgorde heel erg van het moment af ligt. Haha, zo’n opmerking over Miller verbaast me totaal niet 😉
zo uit het vuistje denk ik nog aan Escape From Alcatraz, The Escapist, Lockout, Escape From New York en Fortress
Heb deze niet allemaal gezien, maar Lockout vond ik zelf echt zwaar tegenvallen. In het actiegenre moet ik ook ineens denken aan Tango and Cash en het korte stuk wat zich in een gevangenis afspeelt.
Een aantal aanraders die voor mij top 10-materiaal zouden kunnen zijn:
Midnight Express (1978)
Le Trou (1960)
Un Condamné à Mort s’est échappé ou le Vent Souffle où il veut (1956)
Brute Force (1947)
Stalag 17 (1953)
Birdman of Alcatraz (1962)
The Great Escape (1963)
The Hill (1965)
The Bridge on the River Kwai (1957)
Andere aanraders:
Bronson (2008)
In the Name of the Father (1993)
Down by Law (1986)
Merry Christmas Mr. Lawrence (1983)
Zoals je ziet ga ik er hier wel vanuit dat films die over krijgsgevangenen gaan, ook meetellen.
Alhoewel ik niet al die titels gezien heb zitten er zeker titels bij waar ik over gedacht heb, zoals The Bridge on the River Kwai en Bronson. In the Name of the Father is ook een erg sterke film.
Jullie weten niks kwa verhaal en uitvoering kwa alles is prison break de beste film ik zou zelfs zegge de beste serie ooit!!!
Heb je de andere titels ook gezien?
Prison break is zonder twijfel de beste serie die ik ooit gezien heb
De Australische serie Wentworth mag er van mij ook nog in 🙂
Die ken ik niet..
wentworth is eigenlijk prison break, alleen is prison break gebaseerd op wentworth, ik denk dat die 2 vergelijkbaar zijn!
Capadocia is ook tof. Is een mexicaanse serie over een vrouwengevangenis. Erg spannend! Ze hebben drie seizoenen gemaakt.
Heb daar wel eerder van gehoord, maar nog niet gezien. Thanks voor de tip!
ik heb een aantal van deze series/films nog niet gezien maar het is een sterke top 10! ik vind het zelf ook wel terecht dat prison break op 9 staat want in die serie zitten ze 1 seizoen in de gevangenis 1 seizoen op de vlucht en de rest is een beetje ja beetje saai laat ik het maar zeggen.