Coherence (2013) – Recensie

Recensie Coherence

Ik heb een zwak voor films die je aan het nadenken zetten. Om nog specifieker te zijn, films die spelen met wat realiteit is of waarbij er zaken gebeuren die je niet meteen kan verklaren. Films als Donnie Darko, Primer, Upstream Color of Under the Skin zijn daar voorbeelden van. Het is ook de reden dat Mr.Nobody nog steeds in mijn persoonlijke top 3 staat. Coherence is ook zo’n film die initieel normaal begint, maar al snel verandert in een boeiend mysterie

Review Coherence

Een groep vrienden komt bij elkaar om lekker samen te eten op een avond dat er een komeet vlak langs de aarde zal langsgaan. De avond begint goed op gang te komen totdat plotseling alle lichten uitvallen. Op dat moment beginnen er zich vreemde dingen af te spelen. Een pakket met foto’s waarvan ze er een aantal nog niet gemaakt hebben, mensen die zich plotseling anders gedragen en meer mysterieuze gebeurtenissen. Samen proberen ze uit te vinden wat er aan de hand is.

Bespreking Coherence

Coherence is voor een budget van slechts 50.000 dollar gemaakt, maar door het sterke concept met sterke natuurkundige en science fiction invloeden is dat eigenlijk onbelangrijk. Je wilt, net zoals deze groep vrienden, begrijpen wat er aan de hand is en het mysterie oplossen. Wanneer deze er uiteindelijk komt brengt dat zeer veel voldoening en is het geheel, hoe vreemd het allemaal ook is, goed te verklaren. De film deed me een beetje denken aan The Man From Earth, ook al is het concept anders, omdat het feit dat een groep bezig is een verklaring te zoeken elk individu iets bijdraagt om daartoe te komen. De cast van de film bestaat uit onbekende acteurs, die op een enkele uitzondering na, het concept goed weten uit te beelden. Als je op zoek bent naar een film die je uitdaagt, dan is Coherence een film die je zeker een kans zou moeten geven.