Searching for Debra Winger (2008)

Recensie Searching for Debra Winger

De manier waarop vrouwen in de media worden neergezet is een onderwerp dat vrouwen bezig houdt en een documentaire als Miss Representation al eens een licht op heeft laten schijnen. Daarbij kwamen er veel bekende personen aan het woord (waaronder actrices zoals Rosario Dawson, Geena Davis en Jane Fonda). Actrice Rosanna Arquette is verantwoordelijk voor de documentaire Searching for Debra Winger waarin ze vanuit haar perspectief door middel van interviews laat zien hoe de vrouwen in de filmindustrie het vrouw zijn ervaren.

Review Searching for Debra Winger

Twee uur lang praten bekende actrices over hun werk en wat die industrie voor effect op hen heeft. Zaken als persoonlijke relaties, de eisen die er aan ze gesteld worden, hun kinderen en andere ervaringen komen aan bod. De mannen bij de grote maatschappijen hebben bepaalde verwachtingen en er de geschiedenis heeft geleerd dat sommige vrouwen die druk met het oog op ouder worden niet aan kunnen en het nodig vinden plastische chirurgie te ondergaan.

Bespreking Searching for Debra Winger

De hoeveelheid bekende actrices die aan het woord komt is indrukwekkend. Natuurlijk haar zus Patricia Arquette, maar ook actrices als Sharon Stone, Jane Fonda, Salma Hayek, Whoopie Goldberg, Melanie Griffith, Daryl Hannah, Holly Hunter, Frances McDormand, Gwyneth Paltrow, Robin Wright en Meg Ryan (en nog vele anderen) spreken openhartig over hun filmcarriere en ervaringen. Dat levert zo nu en dan grappige momenten op, maar ook verbazingwekkende uitspraken (zoals een actrice die er volgens de studio bij de opnames iets te dik uitzag en dieetpillen kreeg). De kijker krijgt zo de persoonlijk verhalen te horen die achter de glamour verscholen gaan.

Arquette is als interviewer niet altijd even sterk en is soms te veel bezig met de ander de hemel in te prijzen. Wanneer er daarnaast ook nog eens sprake is van teleurstellend camerawerk en een missende rode draad (en veel herhaling van onderwerpen), dan krijg je als kijker het gevoel dat het allemaal net wat beter had gekund. Dat is erg jammer, maar desondanks laat het een kant van de vele actrices zien die je normaal niet te zien krijgt. Zal Hollywood veranderen? Gezien het feit dat de leeftijd van actrices in films vaak tussen de 20 en 30 ligt lijkt dit niet bevestigend te beantwoorden.

One thought on “Searching for Debra Winger (2008)

1. Pingback: Films over film - De Filmkijker