Waar (2013)

Recensie Waar

Wat is de laatste Pakistaanse film die je hebt gezien? Zelf kon ik die vraag allen maar beantwoorden met ‘niet’. Toen ik een beetje aan het browsen was op IMDB viel het me op dat deze film een wel heel hoge score had, een 9. Het maakte me nieuwsgierig en vroeg me af waarom ik dan nooit van deze film gehoord had. Was dit een relatief onondekt meesterwerk of simpelweg een zwaar overgewaardeerde film?

Review Waar

Het verhaal gaat over Mujtaba Rizvi (Shaan), één van de beste agenten die het land kent, maar gestopt is met werken toen z’n zoon en vrouw naar aanleiding daarvan om zijn gekomen. Hij worstelt er nog steeds mee, maar wanneer hij hoort dat de man die er achter zit waarschijnlijk Pakistan is binnengekomen om een terroristische aanslag te plegen besluit hij toch weer de wapens op te pakken.

Bespreking Waar

Het antwoord of deze film overgewaardeerd is of een relatief onontdekt meesterwerk is ligt ergens in het midden. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ik heb dus geen idee hoe andere Pakistaanse films er uit zien, maar in dit geval zijn de beelden mooi geschoten en stijlvol ge-edit. Er zijn wel een aantal momenten waarop bijvoorbeeld computer interfaces (bijvoorbeeld een profiel van de hoofdpersoon) of bepaalde shots van een karakter iets te ‘slick’ zijn, maar de cinematografie is goed. De film is keihard (zo is een aanslag op een politie opleiding er eentje waar je regelmatig iets over hoort in het nieuws) en bevat af en toe cliché momenten. Waar is geen film die je meteen hoeft te gaan opzoeken, maar als je benieuwd bent naar een film die eens net iets anders dan de Amerikaanse actiefilms dan zou je deze best een kans kunnen geven.