Get on Up (2014) – Recensie

Recensie Get on up

Als er één artiest is die een grote invloed heeft gehad op een bepaalde muziekstroming dan is het wel James Brown geweest. Een snelle blik op de sample rap faq laat de lange lijst van artiesten zien die z’n muziek gesampled hebben. James Brown had een lange en zeer succesvolle carrière met de nodige ups en downs en Get On Up probeert net zoals biopics over andere artiesten als Walk the Line en Ray zijn levensverhaal te vertellen.

Review Get on up

De manier waarop Get On Up dat echter doet is niet een chronologische. Momenten uit zijn leven lijken bijna willekeurig getoond te worden zonder dat er een duidelijke lijn in het geheel zit. Van momenten tijdens zijn jeugd tot indrukwekkende optredens en zijn aanvaringen met zowel vrienden als autoriteiten komen allemaal aan bod. Wanneer je echter niet bekend bent met James Brown bestaat echter de kans dat je maar weinig houvast kan vinden. Een chronologische aanpak had mogelijk beter gewerkt.

Bespreking Get on up

Ondanks dat probleem weet de film toch te boeien door het betoverende optreden van Chadwick Boseman als James Brown. Het lijkt alsof biopics het beste uit acteurs halen (zoals ook Jamie Foxx en Joaquin Phoenix in de eerder genoemde biopics lieten zien). De acteur verdwijnt in z’n rol en praat bijna net zo onverstaanbaar als Brown. Zijn typische dans moves heeft hij ook helemaal onder de knie.

Is Get on Up de definitieve James Brown film? Dankzij de vertolking van Boseman komt de film in de buurt, maar door de warrige manier van editen gaat er toch wel iets verloren.