Black Mirror – Seizoen 1: The Entire History of You

Recensie Black Mirror The Entire History of You

De laatste aflevering van het seizoen draait om het effect dat technologie op een relatie kan hebben. Liam (Toby Kebbell) is een advocaat die op zoek is naar een nieuwe baan. Hij heeft een interview gehad en op weg terug naar het vliegveld zien we dat hij dat interview kan bekijken door een implantaat, ter grootte van een rijstkorrel, dat alles wat je meemaakt opneemt. Elke ‘herinnering’ kan hierdoor opnieuw worden beleefd en worden bij het terugkijken direct op het oog getoond.

Liam gaat naar een feestje, waar ook z’n vrouw aanwezig is en gedurende de avond valt het hem op dat zij zich opvallend gedraagt richting de gastheer. Wat volgt is het beste te vergelijken met een goede misdaadaflevering waarbij alle feiten tot in detail opnieuw worden bekeken, in dit geval de opgenomen ervaringen. Als kijker heb je daarbij geen idee welke kant het op zal gaan. Is de hoofdpersoon ten onrechte achterdochtig of verbergt z’n vrouw daadwerkelijk iets? Het resultaat is een boeiende aflevering waarin je net zoals de hoofdpersonen door een scala aan emoties wordt getrokken.

Review Black Mirror The Entire History of You

Wat zouden de gevolgen zijn van zulke technologie op de maatschappij? In deze aflevering krijg je al een glimp te zien dat dit niet op relationeel vlak impact zou hebben, maar ook op nationale veiligeid en de strijd tegen terroristen. In een korte scène wordt getoond hoe Liam door de beveiliging op een vliegveld moet en de beveiliger hem vraagt om z’n afgelopen dag voor hem terug te spelen zodat hij kan zien wat hij gedaan heeft en of hij contact heeft gehad met gevaarlijke personen. Het is de ultieme inbreuk op privacy en desondanks zijn er in de maatschappij van deze aflevering bijna geen mensen meer die geen implantaat hebben. Als de toepassing maar goed genoeg is zijn mensen bereid een stuk van hun privéleven prijs te geven.

Bespreking Black Mirror The Entire History of You

Een andere scène die me tot nadenken aanzette was er één waarin het stel seks heeft maar beide terwijl ze bezig zijn een eerdere daad afspelen, misschien van toen de relatie nog beter was. Een echte herinnering wordt ingezet om een andere realiteit te scheppen.

Het concept van deze aflevering sprak Robert Downey Jr. zo aan dat hij de rechten heeft gekocht. Mogelijk dat er dus in de toekomst een film met het idee zal worden gemaakt. Als die het nivo van deze aflevering weet te evenaren dan kan ik niet wachten om die te zien.

2 thoughts on “Black Mirror – Seizoen 1: The Entire History of You