Transcendence (2014)

Recensie Transcendence

Films zijn altijd een product van hun tijd, een reflectie van wat er op dat moment in de wereld waarin we leven speelt. Met programma’s op onze telefoons waar we tegen kunnen praten en die antwoord geven (Siri, Cortana) stevenen we af op een een situatie waarin computers steeds “slimmer” worden. Daarbij is de angst dat ze uiteindelijk ons als bedreiging zullen zien en ons uitschakelen of ons niet meer nodig hebben. Dit was al de basis voor de Terminator films, maar ook recente films zoals The Machine en zelfs Her. Transcendence geeft z’n eigen draai aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de vorm van Johnny Depp.

Review Transcendence

Depp speelt Dr. Will Caster, een vooraanstaande onderzoeker op het gebied van kunstmatige intelligentie die op het punt staat een grote doorbraak te maken. Er zijn echter bepaalde groeperingen die op dat gebied bepaalde gevaren zien en bereid zijn alles te doen om die voortgang te stoppen omdat de risico’s groot kunnen zijn. De prijs is voor Caster en z’n vrouw Evelyn (Rebecca Hall) groot, wanneer het leven van Will niet lang meer lijkt te duren. Evelyn besluit om een kopie van z’n hersenen te maken en dit in een computer op te slaan, met de hoop hem op die manier te kunnen laten voortleven. De vraag is echter of dat echt nog steeds Will is en wat deze nieuwe vorm van leven zal betekenen voor de rest van de mensheid.

Bespreking Transcendence

Die vragen zijn interessant, maar helaas is de uitwerking van het verhaal niet overal even sterk, zeker niet als je enigszins thuis bent in de wereld van IT, waardoor een aantal technische punten wel heel makkelijk/ongeloofwaardig overkomen. De karakters krijgen ook niet allemaal voldoende schermtijd (vooral niet de groep die probeert om Will Caster te stoppen), waardoor het verhaal eenzijdig verteld wordt en het nergens echt spannend wordt, zelfs als de krachten van Will toenemen. Het einde van de film is teleurstellend/onlogisch. Transcendence is geen totale flop, maar op het gebied van kunstmatige intelligentie zijn de eerder genoemde films de betere.

2 thoughts on “Transcendence (2014)

1. Ik ben het met je eens, het had veel beter gekund. Ik was enigszins teleurgesteld en voor Johnny Depp hoef je het ook niet te doen. Weinig te zien en als hij in beeld is, is het allemaal op de automatische piloot. Jammer.

• Voor mij is Johnny Depp sowieso geen reden om richting de bioscoop te gaan, ben nooit zo onder de indruk van hem geweest. Had ook graag meer diepgang gezien, want het onderwerp boeit me enorm.