Philomena (2013) – Recensie

Recensie Philomena

“Gebaseerd op een waargebeurd verhaal”

Wanneer een film opent met deze woorden vraag ik me altijd af wat je als kijker met die informatie moet doen. Zou het meteen een bepaald gevoel moeten oproepen waardoor je de film anders beleeft? In hoeverre is de film gelijk aan die echte gebeurtenis? Films als The Butler en Fruitvale Station waren ook gebaseerd op feiten, maar beide film hebben zaken toegevoegd die niet gebeurd zijn of niet klopten. Dan heb je nog het voorbeeld van Fargo, die ook met de tekst begint, maar waar in werkelijkheid alles verzonnen was. Ook Philomena begint met die woorden…

Review Philomena

Philomena (Judi Dench) houdt al jaren een groot geheim voor zich. Toen ze jong was en in een klooster woonde werd ze ongepland zwanger. Ze kreeg het kind, maar mocht het bijna niet zien omdat ze hard moest werken. Wanneer tot haar grote schrik haar kind wordt afgestaan aan een gezin is de pijn ondraaglijk, maar ze kan het niemand vertellen. Ze is al een oude vrouw wanneer ze het aan haar dochter vertelt, die toevallig in contact gekomen is met een politieke journalist, Martin Sixsmith (Steve Coogan) die net z’n baan verloren heeft. Ze vraagt hem of hij haar moeder wil helpen naar het zoeken van haar verloren zoon. Alhoewel Martin initieel geen interesse heeft beginnen de twee toch de zoektocht, die ze naar onverwachte plekken zal brengen.

Bespreking Philomena

De woorden “gebaseerd op een waargebeurd verhaal” roepen bij mij altijd meteen gemengde gevoelens op. In dit geval heb ik de vergelijking met het daadwerkelijke verhaal maar niet opgezocht omdat de film, zelfs als deze niet op echte gebeurtenissen gebaseerd zou zijn, simpelweg de moeite waard is. Het weet met overtuigende acteerprestaties, hier en daar een moment van humor en veel drama de kijker mee te voeren in de reis die Philomena en Martin maken en slaagt erin je te laten voelen wat ze meemaken. Uiteindelijk is dat waarvoor je een film kijkt, niet of dat nu wel of niet echt gebeurd is.

2 thoughts on “Philomena (2013) – Recensie

1. Goed geschreven stuk. Ook wij vonden dit een topfilm. Of het verhaal ook daadwerkelijk zo gegaan is doet er inderdaad niet toe. Feit is wel dat het gebeurde en dat allemaal in de naam van God. (v)

• Thanks, dat het allemaal gebeurde in de naam van God is inderdaad het wrange van het verhaal. Het feit dat een persoon z’n eigen oordeel geeft over iets terwijl dat geloof juist er op hamert dat het uiteindelijk alleen God is die een oordeel kan vellen over iets.