Robocop (2014)

Recensie Robocop

Het liefst zou je elke film willen kijken zonder maar enige kennis van andere films te hebben. Slechts dan zou je in staat zijn om je geheel mee te laten voeren zonder dat je het zoveelste cliché herkent. Het probleem voor een remake is dat iedereen die de originele versie gezien heeft zal gaan vergelijken en meestal is dat ten nadele van de nieuwe film. Robocop is na Total Recall de tweede film van ‘onze’ Paul Verhoeven die opnieuw wordt gemaakt. Verhoeven vond de remake van Total Recall niet goed omdat alle “lichtheid” er uit was gehaald. Hij vond het verhaal van Total Recall onzinnig zonder die lichte toets en dat gevaar zag hij ook voor deze film toen deze nog in productie was. De vraag is of deze remake wel het kijken waard is.

Recensie Robocop

Het verhaal waarin politie agent Alex Murphy (hier gespeelde door Joel Kinnaman) verandert in de cyborg Robocop wijkt maar weinig af van de originele film, die inmiddels een cultstatus heeft dankzij z’n donkere gevoel met zwarte humor en grappen over de maatschappij. Dat donkere gevoel mist in de remake. Het bedrijf OmniCorp, die verantwoordelijk is voor het in elkaar zetten van Robocop, is erg succesvol met zijn gevechtsrobots buiten Amerika. Ze zouden deze ook graag op Amerikaans grondgebied in willen zetten, maar bij wet verboden. Ze zien Robocop als een manier om de publieke opinie te veranderen en ook thuis geld te verdienen. Het bedrijf wordt geleid door Raymond Sellars (Michael Keaton), een keiharde zakenman voor wie geld belangrijker is dan ethische kwesties. Hij staat het niet toe dat de vrouw van Murphy haar man bezoekt en probeert er ook alles aan te doen om zijn onderzoekers, onder leiding van Dr. Dennett Norton (Gary Oldman), zo snel mogelijk door te blijven ontwikkelen. Ondertussen wil Robocop een onderzoek voortzetten waar hij aan was begonnen voordat hij terecht kwam in het pak.

Recensie Robocop

Deze nieuwe Robocop is een moderne actiefilm geworden met waarin erg veel gebeurt en een aantal malen een knipoog geeft aan het origineel. Zo komt de tekst “I’d buy that for a dollar” in een iets aangepaste versie langs en zijn de kleuren van het pak initieel gelijk aan de originele wetshandhaver. Er zijn hier en daar wel grappen, maar het draait in deze film meer om actie met een vleugje drama. Toch ontkom je er bij het kijken niet aan dat je de film gaat vergelijken met die van Verhoeven. In die vergelijking is het origineel nog steeds beter, maar toch is deze nieuwe versie niet zo slecht als verwacht.