Cypher (2002) – Recensie

Recensie cypher

Na het recent bekijken van het fantastische Gattaca was ik op zoek naar een soortgelijke film, een technothriller en op IMDB werd deze film uit 2002 aangeraden. Morgan Sullivan (Jeremy Northam) heeft een normaal en saai leven en is op zoek naar uitdaging en spanning. Hij krijgt de kans om bij één van de twee grootste bedrijven in het land te solliciteren. De baan is die van bedrijfsspion en hij ziet het als kans om veel te reizen en niet zo vaak naar zijn zeurende vrouw te hoeven luisteren. Hij gaat naar diverse conventies toe waar hij presentaties moet opnemen om deze vervolgens terug te sturen naar het bedrijf. De presentaties zijn uitermate saai, maar wanneer Morgan de mysterieuze Rita Foster(Lucy Liu) ontmoet komt hij er achter dat er achter de conventies een hele andere werkelijkheid schuilgaat.

review cypher

Sullivan lijkt een duidelijker beeld te krijgen van waar hij in verzeild is geraakt, maar daarbij worstelt hij met de vraag wat echt is, wie hij kan vertrouwen en welke beslissingen hij moet nemen. Cypher is een heerlijke thriller waarbij de werkelijkheid niet altijd is wat het lijkt te zijn. Het verhaal neemt de kijker, net als Sullivan mee op een avontuur waarbij je elk moment moet blijven opletten. De wereld die de film neerzet lijkt alleen te bestaan uit spionage en het bezit van de informatie die een bedrijf net die voorsprong geeft om de markt te domineren. Naarmate de film vordert verdwijnt Sullivan net als Alice in Wonderland steeds dieper het konijnenhol in en is het de vraag waar hij uiteindelijk zal belanden en wat hij zal ontdekken.

bespreking cypher

Door zijn verhaal vol wendingen blijf je als kijker geboeid en probeer je in een doolhof van hersenspoelen, beveiliging en wantrouwen de uitweg te vinden. Hierdoor is de film geen enkel moment saai. De film ziet er futuristisch en klinisch uit, waardoor je je ook geen enkel moment op je gemak voelt. De enige houvast voor zowel Sullivan als de kijker is Rita Foster. Als je op zoek bent naar een vermakelijke technothriller dan kan Cypher je nog wel een positief verrassen.