Captain America: The Winter Soldier (2014) – Recensie

Review Captain America Winter Soldier

Een van de beste Marvel films. Dat was m’n eerste reactie na het zien van Captain America: The Winter Soldier. Dat verbaasde me omdat ik de eerste Captain America niet zo goed vond. Het verhaal over hoe een tengere jongen uiteindelijk uitgroeide tot een held sprak bij velen tot de verbeelding, maar voor mij wist de film nooit de juiste toon te raken. Een voorbeeld daarvan is het feit dat die film een montage van actiescenes bevat en er juist daarvan te weinig waren. Dit vervolg verandert dat helemaal en als je The Avengers leuk vond dan zal deze film ook niet teleurstellen.

Review Captain America Winter Soldier

De film opent op spectaculaire wijze wanneer Black Widow (Scarlett Johansson) en Captain America (Chris Evans) gegijzelden op een schip moeten bevrijden. Samen met een team gaan ze aan boord en Captain America sprint het schip rond en schakelt links en rechts vijanden uit. Het zet de toon voor de rest van de film, dat gevuld is met actiemomenten die de adrenaline vrij laten komen.

S.H.I.E.L.D., waarvan Nick Fury (Samuel L. Jackson) de baas is, is er dankzij hun werk in The Avengers film in geslaagd een enorm groot project te starten dat de wereld kan veranderen. Wanneer er echter een ontdekking gedaan wordt die zelfs het bestaan van S.H.I.E.L.D zou kunnen bedreigen moet er iets gedaan worden. Samen met Sam Wilson (Anthony Mackie) en Black Widow probeert Captain America uit te vinden wat er precies aan de hand is en komt daarbij in aanraking met een nieuwe vijand, The Winter Soldier.

Review Captain America Winter Soldier

Ook al is de film langer dan 2 uur, toch vliegt de tijd voorbij omdat er amper saaie momenten zijn. Het verhaal bevat een aantal inventieve hoogtepunten. De Marvel films staan niet alleen bekend om de actie, maar ook de mix met komedie. Deze film heeft dat ook met leuke referenties aan popcultuur (waarbij War Games een persoonlijk favoriet moment is).

Review Captain America Winter Soldier

Omdat Steve Rogers opgegroeid is in een andere tijd ervaart hij nog steeds momenten waar hij merkt dat hij anders is. Het begrip vrijheid heeft een hele andere inhoud gekregen. Communicatie wordt nu gemonitord en mensen lijken banger te zijn. De film probeert de vraag te stellen of we als maatschappij echt zoveel vrijer zijn en wat er gedaan kan worden met de informatie die we allemaal delen. Het levert kritiek op de manier waarop de overheid omgaat met die informatie en die boodschap ligt er soms te dik bovenop.

Met een fantastische cast (Robert Redford (die de rol nam voor z’n kleinkinderen) en Anthony Mackie zijn de nieuwe toevoegingen en een plezier om naar te kijken), een boeiend verhaal en prachtige actie weet Captain America: The Winter Soldier te vermaken. Het weet alles wat fans van comic book films verwachten te leveren en is daarmee 1 van de topfilms in het genre.

4 thoughts on “Captain America: The Winter Soldier (2014) – Recensie

1. Hele gave film! Ik denk wel dat Johansson en Samuel een grote rol spelen in het succes van deze film, maar wat je zegt. De actie en de mix met humor. Top gedaan!

2. Pingback: Justice League (2017) – Recensie | De Filmkijker