Rurouni Kenshin (2012)

Recensie Rurouni Kenshin

Rurouni Kenshin is waarschijnlijk niet bij iedereen bekend, maar het is een Japanse manga serie (die ook bekend is onder de naam Samurai X). De serie gaat over de samoerai Himura Kenshin (Takeru Satoh), die na grote sociale wijzigingen en het begin van een nieuw tijdperk in de Japanse geschiedenis besluit om niet langer te doden en degenen in nood te beschermen. Hij draagt zelfs een zwaard waarvan de scherpe kant aan de binnenkant zit, waardoor hij er geen schade aan anderen mee kan aanrichten.

Wanneer er echter een moord plaatvindt wordt er door de politie een brief gevonden waarin deze samoerai, die ook bekend is als Battosai, schrijft verantwoordelijk te zijn. Niet iedereen is echter overtuigd omdat een criminele zakenman (een zeer vermakelijke, zwaar overacterende rol van Teruyuki Kagawa) probeert zijn macht en geld uit te vergroten door opium te verkopen. Himurau Kenshin ontmoet een vrouw die een dojo draaiende probeert te houden die ze van haar vader geërfd heeft, met maar weinig succes. Wanneer een groep criminelen de dojo over proberen te nemen zorgt Himurau dat ze dit niet lukt. Samurai X moet zijn onschuld bewijzen en degenen om wie hij geeft beschermen.

Review Rurouni Kenshin

Dit verhaal van wraak, macht en eer weet de hele film te vermaken. De film bevat een hoop zwaardgevechten en de choreografie is een plezier om naar te kijken. Zwaardgevechten kunnen in sommige films moeilijk te volgen zijn, maar wanneer Himurau vecht (zelfs tegen grote groepen van bewapende mannen) blijft alles overzichtelijk. Visueel is de film een genot voor het oog en de cast passen goed bij de rollen. Initieel zou je kunnen denken dat Takeru Satoh niet de juiste acteur is voor de rol van de samoerai (hij heeft namelijk wat vrouwelijke trekken en deed me denken aan Michael Jackson), maar wanneer je de manga ziet is de match perfect. Stripboekverfilmingen zijn over de jaren stukken beter geworden en ook deze film slaagt er in om met die transitie een film te presenteren die de moeite van het kijken waard is.

Bespreking Rurouni Kenshin

Wanneer het gaat om Japanse films moet ik toegeven dat m’n ervaring niet veel verder gaat dan Studio Ghibli en Takeshi Kitano projecten. Daarom was deze film een aangename verrassing. Zelfs zonder kennis van het bronmateriaal is dit een goede film, mede doordat deze op zichzelf staat. Het is een film die als je fan bent van samoerai en/of actie zeker niet moet laten liggen.