About Time (2013)

Recensie About Time

Wat zou je doen als je tijd kon manipuleren? Hoe zou je het gebruiken? Zou je er voor zorgen dat je rijk zou worden en een sports almanac kopen of zou je de geschiedenis veranderen? Het spelen met tijd is altijd een boeiend concept in films geweest, waarbij de films soms de kijker tot nadenken dwingen. Het is de reden waarom ik zelf zo’n fan ben van het genre.

In About Time, vertelt een vader (gespeeld door Bill Nighy) zijn zoon Tim (Domhnall Gleeson) over een groot familiegeheim: Alle mannen in de familie kunnen door de tijd reizen. Daarvoor zijn geen speciale machines nodig. Het is genoeg om op een donkere plek te staan en in je vuisten te knijpen. De enige restrictie is dat je alleen maar kan terugreizen naar momenten uit je eigen leven. Deze kracht door Tim voor veel doeleinden gebruikt worden, maar hij besluit het te gebruiken om een vriendin te vinden.

Recensie About Time

Het is een briljant concept en de schrijvers van het script hebben er voor gezorgd dat er genoeg nieuwe ideeën worden getoond om het interessant te houden. Het tijdreizen is een bron van drama en komedie en door die mix van elementen voelt de film eigenlijk niet aan als een romcom. De film draait namelijk niet alleen om het vinden van liefde, maar ook over persoonlijke relaties. Tim heeft een sterke band met z’n familie en gebruikt z’n “kracht” dan ook om ze, waar mogelijk, te helpen. About Time voelt aan als een vol, compleet pakket dat zowel romcom fans zal behagen als kijkers die nog iets dieper willen.

Review About Time

Domhnall Gleeson speelt de rol op een leuke manier en injecteert z’n karakter met wat onzekerheid en onhandigheid, maar ook met veel humor. Wanneer z’n karakter valt voor Mary (Rachel McAdams) komt dat als echt over en hoop je dat het tot iets moois uit zal bloeien. Lydia Wilson’s optreden als Tim’s zus Kit Kat is ook het vermelden waard. Het is een personage dat altijd de verkeerde keuzes lijkt te maken en die daardoor een moeilijk leven heeft, wat goed door Wilson wordt uitgebeeld. Met fantastische rollen en een interessant verhaal is het een film die ik dan ook erg kan aanraden.

3 thoughts on “About Time (2013)

1. Pingback: Top 10 Tijdreisfilms - De Filmkijker