Lone Survivor (2013) – Recensie

Review Lone Survivor

In hoeverre moet de titel van een film iets zeggen over de film? Terwijl je bij sommige films geen idee hebt waar de film over gaat als je de titel leest (bv. John Carter), zijn er ook films waar de titel heel erg duidelijk maakt wat je kan verwachten (bv.Alien, E.T.). Lone Survivor valt in de laatste categorie, maar waneer je geen fan bent van spoilers, verziekt het eigenlijk wel de hele opbouw van de film. En alsof de titel nog niet genoeg zegt, laat de eerste scène in de film ook nog eens zie wie die enige overlevende is. Het was een feit dat ik tijdens het kijken van de film maar moeilijk van me af kon zetten.

Review Lone Survivor

Een film kijk ik het liefst met zo weinig mogelijk voorkennis, waarbij het verhaal me weet te verrassen, mee te slepen en karakters introduceert waar ik om geef. Wanneer je van te voren weet wat er gaat gebeuren dan investeer je onbewust toch minder in sommige aspecten van de film. Lone Survivor draait om een groep Navy Seals (gespeeld door Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, en Ben Foster) die als opdracht krijgen om Ahmad Shahd (een Al Qaeda leider) op te sporen en gevangen te nemen.

De film weet in het eerste deel goed de broederschap tussen de soldaten neer te zetten. Mannen die keihard hebben getraind om bij de Navy Seals te komen en op elkaar blind kunnen vertrouwen in elke situatie. Ze hebben op de basis veel plezier met elkaar, maar zodra ze aan de slag moeten zijn ze gefocussed. De groep mannen worden gedropt en ze beginnen hun reis richting de vermeende schuilplaats van Ahmad Shahd. De missie verloopt echter niet helemaal zoals gepland en wanneer ze niet meer alles onder controle hebben moeten ze zien te overleven.

Review Lone Survivor

Deze film is gebaseerd op een boek met dezelfde titel, dus het hergebruik van de titel is marketing technisch goed te verklaren. In dat boek beschrijft Marcus Luttrell (hier gespeeld door Mark Wahlberg) zijn ervaringen tijdens de missie. Een boek dat ik overigens niet gelezen heb.

Regisseur Peter Berg weet het verhaal op overtuigende wijze in beeld te brengen. De spanning wordt goed opgebouwd en wanneer de groep eenmaal in gevaar is, voel je als kijker de spanning. Dat is mede dankzij het voortreffelijke acteerwerk en het oog voor detail. De film is in New Mexico opgenomen, maar dankzij (bijna) onzichtbare special effects voelt het alsof de film zich afspeelt in Afghanistan. Het is een oorlogsfilm die oorlog in detail laat zien. De film staat ook aan het einde stil bij de soldaten die omgekomen zijn tijdens hun dienst. Het is een passend eerbetoon.

Wanneer de titel van de film anders was geweest had ik waarschijnlijk nog meer meegeleefd met de personages en was de impact van de gebeurtenissen ook groter geweest. Hieruit moet je echter niet concluderen dat dit een slechte film is, dat is namelijk niet zo. Lone Survivor is een ijzersterke oorlogsfilm.

2 thoughts on “Lone Survivor (2013) – Recensie

1. Pingback: Patriots Day (2016) – Recensie | De Filmkijker

2. Pingback: Mile 22 (2018) – Recensie | De Filmkijker