Saving Mr. Banks (2013)

Review Saving Mr. Banks

Walt Disney werd met zijn bedrijf groot dankzij het succes dat hij had met z’n tekenfilms. Naast tekenfilms bracht Disney ook “live action” film uit gedurende de jaren vijftig en zestig. Eén van de grootste hits was Mary Poppins, een film die ik zelf ook erg leuk vond toen ik opgroeide (en nog steeds). Wie zou het niet leuk vinden om iemand als Mary Poppins in huis te hebben die zulke magische dingen kan doen?

Maar achter elke film gaat ook een verhaal schuil over hoe die film gemaakt is, in het geval van Mary Poppins was dat zeer moeilijk. Walt Disney hield van de boeken over het karakter en had contact opgenomen met de schrijver, P. L. Travers, om hem toe te staan het boek te verfilmen. Ze was echter heel erg beschermend als het om Mary Poppins ging en weigerde Disney de rechten. Ze had het gevoel dat een film de boeken geen recht zouden doen. Voor meer dan 20 jaar bleef Disney echter proberen haar te overtuigen dat hij het op de juiste manier zou kunnen doen. In Saving Mr. Banks wordt dat proces in beeld gebracht, niet alleen om de rechten in handen te krijgen, maar ook het proces om de daadwerkelijke film te maken over een magische “nanny”.

Recensie Saving Mr. Banks

P.L. Travers wordt gespeeld door Emma Thompson, die haar neerzet als een erg strikte dame die niet van gedachten veranderd als ze iets besloten heeft. Als het niet op haar manier gaat kan je het vergeten om het anders te doen, waardoor het voor Disney (gespeeld door Tom Hanks) erg moeilijk wordt haar over te halen. Dat gevecht wordt op een fantastische manier in beeld gebracht en naarmate de film vordert begrijp je ook de redenen achter haar besluit, waarom ze haar intellectueel eigendom zo sterk beschermd. Dat gedeelte van het verhaal gaat niet direct over Mary Poppins, maar over hoe P.L. Travers opgroeide, wat ze toen meemaakte en het effect dat die ervaringen op haar hebben gehad. Haar vader(gespeeld door Colin Farrell) is een dromer die alles doet voor z’n dochtertje, maar tegelijkertijd bepaalde kanten van z’n leven van haar weg te houden. Dat verhaal is door het verhaal van het maken van de film Mary Poppins heen geweven, waardoor je als kijker langzaam in de wereld van Travers getrokken wordt.

Bespreking Saving Mr. Banks

Die unieke combinatie van twee verhalen voegt een hoop toe aan de film. Wanneer de film alleen over Mary Poppins zou gaan dan was het geheel een stuk zwakker geweest. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat gedeelte van de film saai is, want dat is niet het geval. Het is fantastisch om alle Mary Poppins liedjes te horen en een (verzonnen) blik achter de schermen te krijgen bij het maken van een klassieke familiefilm. Ik kon het dankzij deze film niet laten om de volgende dag weer eens naar Mary Poppins te kijken. Die film heeft nog steeds niets van z’n magie verloren.