Captain Phillips (2013) – Recensie

Review Captain Phillips

Tom Hanks is één van die acteurs waarvan ik elke film waarin hij speelt bekijk. Natuurlijk zijn niet alle films waarin hij speelt goed, maar toch is het altijd een plezier om naar hem te kijken. In Captain Philips speelt hij de titelrol van een kapitein die in een situatie komt waarbij Somalische piraten zijn schip willen overnemen. De film is geregisseerd door Paul Greengrass, die bekend is voor de Bourne films. Hij is een regisseur die weet hoe hij actie in beeld moet brengen op een manier die je weet te pakken en in dit geval past het type verhaal dat verteld wordt goed bij zijn stijl.

Review Captain Phillips

De afgelopen jaren heb ik veel nieuws gehoord over Somalische piraten die schepen kapen, de bemanning gijzelen en om losgeld vragen, maar niet meer dan dat. Ik heb er nooit aan gedacht hoe je een vrachtschip zou moeten beschermen tegen piraten die het willen beklimmen. Het verbaasde me hoe weinig mensen zo’n groot vaartuig kunnen laten varen. De film laat een kant van piraterij zien waar je normaal niet stil bij staat.
Iedereen zal denken dat piraten per definitie slecht zijn, maar de film besteed genoeg tijd aan hun kant zodat je begrijpt dat ze soms geen ander optie hebben dan in een klein bootje te beklimmen en op zoek te gaan naar een schip om te kapen. Alhoewel ze zaken doen die niet mogen, begrijp je wel waarom ze het doen en zie je de menselijke kant.

Review Captain Phillips

Een verhaal als dit moet overtuigend in beeld gebracht worden. Het is een angstaanjagende situatie voor de bemanning en de piraten moeten laten zien dat ze het menen. Acteur Barkhad Abdi speelt de leider van de piraten en zet een fantastische rol neer. Volgens IMDB is het z’n eerste rol, maar het is niet moeilijk om onder de indruk te zijn. Zijn personage denkt goed na in de situatie, overweegt de opties en heeft altijd alles onder controle. Hij weet stand te houden tegen het acteergeweld van Tom Hanks die één van zijn beste acteerprestaties uit zijn carrière neerzet. Vele andere recensies hebben het al beschreven, maar wat hij aan het einde van de film laat zien was zeer indrukwekkend. Het verhaal is spannend en emotioneel en Captain Phillips is dan ook een film die je een kans zou moeten geven.