Getaway (2013) – Recensie

Review Getaway

Op papier zien sommige films er een stuk beter uit in vergelijking met het uiteindelijke product. Getaway is daar een erg goed voorbeeld van. Toen er een team aan het brainstormen was over deze film moeten ze een aantal goede ideeën gehad hebben. Ze bedachten dat het filmgaand publiek erg houdt van achtervolgingen in auto’s en dat een film die helemaal bestaat uit achtervolgingen beter is dan een film met slecht een paar. Toen herinnerden ze zich hoe fantastisch de auto was die Nicolas Cage gebruikte in Gone in Sixty Seconds en namen ze het besluit dat die auto er ook in deze film er goed uit zou zien. Die hangt vol met camera’s en om dat aan de kijker te verklaren heeft de slechterik ze geplaatst zodat hij kan zien wat er gebeurt.

Omdat je natuurlijk geen achtervolgingen kan hebben zonder een verhaal, pakten ze er vervolgens het “Grote boek der Hollywood cliché’s” bij en vonden er een heleboel die ze konden gebruiken. Net zoals in Taken wordt er iemand gegijzeld (in dit geval de vrouw van de hoofpersoon). Die hoofdpersoon is een voormalig coureur (past goed omdat die natuurlijk heel goed een auto kan besturen) en die moet haar gaan redden. Natuurlijk is dat alleen niet voldoende, er moest nog iets zijn waar hij zich druk om moest maken. Er moest wanneer hij aan het rijden was en achtervolgd werd ook wat drama in de auto zijn en het toevoegen van een tiener is dan een goed idee aangezien die van alles een drama kunnen maken. Even roeren en het concept voor de film was klaar.

Review Getaway

De hoofrollen worden vertolkt door Ethan Hawke en Selena Gomez. Als Selena Gomez hier probeert om over te komen als een vervelende, bijdehante tiener dan zet ze hier een goede acteerprestatie neer. Tijdens de achtervolgingen schreeuwt ze constant dat ze sneller moeten gaan, dat er moet worden uitgekeken en werkt ze op de zenuwen van Ethan Hawke’s karakter (en de kijker). Haar karakter kan ook in 2 seconden zien, door gebruik te maken van haar iPad dat alle camera’s die in de auto hangen hun beelden door servers van de overheid gaan en waar deze uiteindelijk terecht komen. Als ze een krachtcentrale (tenminste dat moet het voorstellen, het lijkt meer op een schuurtje) binnenloopt weet ze meteen hoe ze het systeem moet kraken. En dat zijn slecht enkele voorbeelden.

Review Getaway

Hawke’s karakter heeft eigenlijk maar twee dingen te doen: Snel rijden en heel de film erg wanhopig kijken. Het verhaal zelf (tenminste, het minimale wat er is) zit vol met momenten die niet passen of onlogisch zijn. Er is een moment waar politieagenten op zoek zijn naar de auto in een donkere steeg (ze hebben de auto er in zien rijden). Waar zou je zoeken naar een auto? Volgens deze film overal behalve ter hoogte van de grond. Later in de film, wanneer de krachtcentrale offline gehaald is heeft de hele stad geen stroom meer, maar toch zijn de straatverlichting en de verlichting in winkels nog aan. En zo kan ik nog wel even door blijven gaan. Je zou deze film waarschijnlijk kunnen gebruiken voor een spelletje “wie ziet de meest vreemde en onlogische dingen?”. Dat spel zou meer plezier geven dan alleen maar naar de film kijken.