After Earth (2013) – Recensie

Review After Earth

M. Night Shyamalan werd ooit gezien als de volgende Steven Spielberg. Helaas heeft hij in z’n carrière een aantal films gemaakt die zeer slecht zijn ontvangen. De ooit veelbelovende prince veranderde in een kikker en mensen begonnen hem af te schrijven. Is After Earth de film die hem weer de kus geeft om het in een prins te veranderen?

Review of After Earth

De film brengt het vader/zoon team van Will en Jayden Smith weer bij elkaar na hun eerste gezamenlijke film The Pursuit of Happyness. Will Smith is één van de populairste sterren uit Hollywood en met de remake van The Karate Kid heeft Jayden ook laten zien dat hij potentieel had. After Earth speelt zich in de toekomst af waar de mensheid de aarde heeft verlaten om te kunnen overleven. Ze slaagden er in om een nieuwe planeet te vinden, maar moesten daar buitenaardse wezen van zich af houden die maar moeilijk te verslaan waren. Will Smith’s karakter is letterlijk een man zonder angst. Hierdoor kan hij “ghosten”. Dit betekent dat hij onzichtbaar wordt voor de aliens die alleen kunnen zien door angst te ruiken. Zijn zoon, gespeeld door Jayden Smith leeft in de schaduw van z’n vader en moet zich bewijzen, maar lijkt daar niet in te slagen. Hij gaat met z’n vader mee op een missie, maar wanneer hun ruimteschip neerstort is het aan hem om een gevaarlijke missie alleen te doen om zowel zichzelf als z’n zwaar gewonde vader te redden.

Review of After Earth

Shyamalan’s films hebben meestal een onverwachte wending aan het einde, maar dat is hier niet het geval. De film gaat over het overwinnen van je angst terwijl je probeert te overleven. Helaas is Jayden Smith niet de juiste acteur voor de rol. Hij slaagt er niet in om het karakter genoeg gewicht te geven. Z’n karakter komt daardoor over als een erg fragiel persoon, terwijl deze een bepaalde groei zou moeten tonen. Een andere acteur zou dat waarschijnlijk beter hebben kunnen doen. Will Smith heeft een kleinere rol als de vader die het z’n zoon niet makkelijk maakt. Het is een rol die hij goed weet neer te zetten.

Het verhaal zelf wist me initieel erg te boeien, maar tijdens het laatste gedeelte van de film begon alles langzaam uit elkaar te vallen. Een aantal scènes waarin dieren een rol speelden gingen helaas een kant op waar ik me erg druk om maakte. Het had namelijk niet nodig geweest omdat het de film erg voorspelbaar maakte en leeg deed aanvoelen. Alsof de schrijvers moeite hadden er een goed einde aan te breien. Met After Earth is M. Night Shyamalan helaas niet terug aan de top, maar ik vond de film niet zo slecht als andere recensies deden geloven.