Everything is a Remix (2011) – Recensie

Everything is a remix review

Je zou als filmkijker bij het zien van de titel “Everything is a remix” meteen associaties kunnen leggen met het gebrek aan originaliteit in Hollywood films. Die aanname zou gedeeltelijk juist zijn zoals deze documentaire laat zien, maar het maakt duidelijk dat naast films er ook op het gebied van uitvindingen en muziek vaak sprake is van ideeën die niet origineel zijn. Vaak is de combinatie van bestaande ideeën echter noodzakelijk om uiteindelijk tot doorbraken te komen.

Everything is a remix review

Het gebruiken van de ideeën van iemand anders is niets nieuws, maar het is pas redelijk recent dat patenten en copyright verschenen waardoor echte innovatie soms wordt beperkt. Het idee achter deze vormen van bescherming zijn niet verkeerd, maar in de praktijk worden ze vaak gebruikt om extra geld te verdienen. Er zijn bedrijven die alleen een grote muziekcatalogus aanschaffen of specifieke patenten om ze in de rechtbank te kunnen gebruiken. Alhoewel de wet dit toestaat maakt deze film duidelijk dat het voortgang en innovatie kan beperken. Een aantal albums die in de jaren tachtig gemaakt werden en veel andere muziek sampelden (bijvoorbeeld Paul’s Boutique van de Beastie Boys) zouden simpelweg niet meer gemaakt kunnen worden om het te duur zou zijn om alle licenties te betalen en dat is natuurlijk erg jammer.

Everything is a remix review

Everything is a remix weet een duidelijk overzicht te geven van de problemen die zich op dit gebied afspelen en weet ook te overtuigen dat het anders zou moeten. Omdat deze documentaire relatief kort is, is het perfect om te kijken als je snel geïnformeerd wilt worden over het onderwerp.

Hier kan je alle 4 korte films zien

One thought on “Everything is a Remix (2011) – Recensie

1. Pingback: Sample This (2012) | De Filmkijker