Empire State (2013) – Recensie

Review van de film Empire State

Wanneer een film in Amerika meteen op Bluray/DVD verschijnt, zonder dat deze in de bioscoop gedraaid heeft, is dat een slecht teken. Het betekent meestal dat de kwaliteit niet al te best is en de studio er geen vertrouwen in heeft dat de film genoeg zal opbrengen. Toch gaat deze film, met bekende namen als Liam Hemsworth (The Hunger Games, The Expendables 2), Dwayne Johnson (Fast & Furious, Pain & Gain, The Scorpion King) deze week in Nederland wel in de bioscoop draaien. Is Empire State, die gebaseerd is op ware gebeurtenissen, goed genoeg om op het grote scherm te kijken of zou deze meteen in de budgetbak moeten liggen?

Review van de film Empire State

Het waargebeurde verhaal gaat over Chris die op zoek is naar werk nadat z’n vader z’n baan is kwijtgeraakt. Hij vind een relatief slecht betaalde baan bij een geldtransportbedrijf en komt er snel achter dat de regels slecht worden gevolgd en de beveiliging slecht is. Hij ziet kansen om heel snel en heel erg makkelijk aan een grote hoeveelheid geld te komen en met een aantal foute vrienden lijkt het onvermijdelijke dan ook te gaan gebeuren. Detective Ransome (Dwayne Johnson) komt in aanraking met Chris en z’n vrienden en wil achter de waarheid komen.

Review van de film Empire State

Regisseur Dito Montiel was eerder verantwoordelijk voor A Guide to Recognizing Your Saints, Figthing en The Son Of No One, films waar ik geen fan van was. Helaas geld dat ook voor Empire State. Voor een film die draait om het overvallen van een geldtransportbedrijf gebeurt er niet heel veel spannends. Dat komt mede door het acteerwerk van Hemsworth die maar weinig emotie toont terwijl z’n karakter veel meemaakt. Het verhaal draait om hem, maar hij weet onvoldoende te overtuigen om je als kijker mee te laten leven.

Mocht je de film willen zien voor Dwayne Johnson dan moet je daar niet te veel van verwachten. Ten eerste is z’n rol relatief klein en ten tweede speelt hij een agent die onderzoek doet, waardoor het geen actierol is zoals hij vaak speelt. Wie wel het vermelden waard is, is Michael Angarano die als een foute vriend van Chris in elke scène opvalt. Ook al is zijn karakter misschien erg cliché, het is het karakter die het meest interessant is om naar te kijken. Empire State is een doorsnee film die te weinig diepgang heeft en daardoor niet het nivo van andere misdaadfilms haalt. De spanning wordt eindelijk aan het einde van de film opgeschroeft, maar mist helaas een hoogtepunt. Empire State is een teleurstellende film die je in de bioscoop pas kiest om te kijken als betere films al uitverkocht is.