Behind the Candelabra (2013) – Recensie

Behind the Candelabra review met Matt Damon en Michael Douglas

Gedurende het hoogtepunt in zijn carrière was Liberace één van de best betaalde entertainers ter wereld. Zijn shows waren, net zoals z’n outfits, flamboyant en extravagent. Hij was extreem populair en zorgde ervoor dat zijn publiek alleen zag wat hij wilde. Z’n privéleven hield hij verborgen omdat hij wist dat z’n populariteit niet hetzelfde zou zijn als z’n fans zouden weten dat hij homo was. Met Behind the Candelabra kijkt regisseur Steven Soderbergh naar dat privéleven.

Behind the Candelabra review

De film introduceert Scott Thorson (Matt Damon) aan de kijker, een jonge man die dieren traint en begeleid in films. Door een gemeenschappelijke vriend komt hij in aanraking met Liberace (Michael Douglas) en het duurt niet lang voordat de twee onafscheidelijk worden. Scott trekt bij Liberace in en ontvangt alles wat z’n hart begeert. De twee hebben een intieme relatie, maar naarmate deze vordert wil Liberace alles onder controle houden en zelfs Scott veranderen in een jongere versie van hemzelf, zelfs op fysiek vlak. Hij huurt daarvoor een platisch chirurg in, Dr. Jack Startz (Rob Lowe). Naarmate de tijd vordert begint de relatie tussen de twee langzaam te veranderen.

Behind the Candelabra recensie

Visueel weet de film duidelijk te maken dat Liberace een groot showman was. De sets zien er prachtig uit, net zoals de outfits. Daarmee weet de film de essentie van Liberace als ster te laten zien. Michael Douglas verdwijnt in z’n rol en blaast overtuigend leven in de “bigger-than-life” entertainer. Matt Damon moet ook worden genoemd. Ook al is hij inmiddels al over de 40, je zou dat niet zeggen als je deze film ziet. Hij speelt z’n rol initieel als een onschuldige jonge man die op zoek is naar nieuwe ervaringen en die onder de indruk is van Liberace. Douglas en Damon weten de chemie tussen de twee karakters overtuigend neer te zetten. Rob Lowe is trouwens ook het vermelden waard. Met zeer uitgebreide makeup verandert hij in een eng en erg onnatuurlijk uitziende man (wat erg vermakelijk is om te zien). Soderbergh is er met Behind the Candelabra in geslaagd om het verhaal van Liberace naar het grote scherm te brengen op een manier die weet te boeien.

2 thoughts on “Behind the Candelabra (2013) – Recensie

1. Pingback: Beste films bij Ziggo Movies – van Actie tot Drama | De Filmkijker