Blow Out (1981) – Recensie

Review van Blow Out met John Travolta

Filmposters en de hoesjes van DVD’s/Blu Ray’s zouden een film aan je moeten verkopen, maar wanneer je die an Blow Out ziet zou je deze film niet eens een kans geven. Het heeft namelijk een vervormd beeld van John Travolta’s hoofd die aan het schreeuwen is. Geen goede manier om je film aan te prijzen, maar als je iets verder kijkt kom je er achter dat deze film geregisseerd is door Brian de Palma. De Palma regisseerde ook films als Scarface en de eerste Mission Impossible film.

Review van Blow Out

Jack Terry (John Travolta) is een geluidsexpert die de geluidseffecten maakt voor films. Wanneer hij voor z’n werk geluiden aan het opnemen is in het bos is hij getuige van een auto ongeluk waarbij de auto in het water rijdt. Hij probeert de mensen in de auto te redden, maar slaagt hier slechts gedeeltelijk in. Hij redt een vrouw en brengt haar naar een ziekenhuis. Daar ontdekt hij dat er zich ook een man in de auto bevond die erg belangrijk was. Het is het begin van een goede thriller waar Jack probeert uit te vinden wat er gaande is.

Review of Blow Out starring John Travolta

Wat me persoonlijk erg aansprak aan deze film was het feit dat deze film gemaakt is in een tijd waarin er nog niet op de computer ge-edit werd. Het werken met audio was toen nog een analoog proces waarbij geluiden fysiek geknipt moest worden, en op de juiste manier naast de beelden gelegd mmoesten worden. Het was boeiend om dat proces te zien. Deze film wordt vaak vergeleken met The Conversation van Coppola en het duidelijk waarom. Net zoals in die film gebruikt Travolta’s karkater hier het geluid wat hij heeft om uit te vinden wat er gebeurt is.
Travolta is fantastisch in deze film, maar z’n tegenspeelster is dat niet, Nancy Allen. Ze werkte al snel op m’n zenuwen. Desondanks was Blow Out een erg vermakelijke thriller met een aantal overwachte wendingen.