The Five Obstructions (2003)

Recensie van The 5 Obstructions

Regisseur Jørgen Leth maakte in 1967 de arthouse film The Perfect Human. Het kijkt naar een man en een vrouw en wat het is dat ze perfect maakt. Het laat zien hoe ze eten, dansen, hoe hun oren en andere delen van hun lichaam er uit zien. De film is bij een antropologische studie. Zelf heb ik die film nooit gezien, maar deze hybride documentaire/film laat er wel gedeeltes van zien. Regisseur Lars von Trier wilde graag met Jørgen Leth werken en vroeg hem om gedeeltes van The Perfect Human opnieuw te maken, maar elke keer met een andere restrictie. Om met restricties te moeten werken kan iemand zo pushen dat hij ingenieuze oplossingen moet verzinnen (zoals bv. Apollo 13 liet zien) en The Five Obstructions laat daarvan het resultaat zien.

Review van The 5 Obstructions

Het eindresultaat is zeer interessant omdat het de regisseur tot extremen brengt om te voldoen aan elke restrictie. De eerste is bijvoorbeeld dat hij in Cuba moet gaan filmen en dat elke shot slechts uit 12 frames mag bestaan terwijl alle vragen die hij in z’n originele film stelde moet beantwoorden. Een tweede is om een film op de slechtste werk ter wereld te filmen, maar de plek zelf niet te laten zien. De andere restricties zijn net zo boeiend en de resultaten erg verschillend.

Review of The 5 Obstructions

Je bent als kijker getuige van het proces om de films te maken en het resultaat daarvan. Je ziet hoe Leth moeite heeft om te voldoen aan de beperkingen en iets te maken wat von Trier goed zal keuren. De twee regisseurs zijn goed aan elkaar gewaagd en het is leuk om de twee te zien praten. Of je nu zelf een filmmaker bent of iemand die ze kijkt, het is een documentaire die je wilt zien omdat het bewijst dat restricties het beste van je naar boven kunnen brengen. Martin Scorcese heeft inmiddels ook toegestemd om hetzelfde proces te doorgaan en de opnamen zullen dit jaar afgerond worden. Ik kijk nu al uit naar het eindresultaat daarvan.