The Place Beyond the Pines (2012)

Review of the movie The Place Beyond the Pines with Ryan Gosling

Wanneer je naar een film gaat, zelfs als je er nog maar weinig over gehoord hebt, ga je naar binnen met bepaalde verwachtingen. Natuurlijk hoop je dat de film waarvoor je betaald hebt goed gaat zijn, maar dat is niet het enige. Je verwacht dat je mee zal leven met een karakter die een bepaalde reis maakt, een karakter dat je zal leren kennen en om zal geven (zelfs als ze slecht zijn). Je zal misschien zelfs een verhaal in drie gedeelten verwachten, een introductie van de karakters, een tweede gedeelte waarin er iets met ze gebeurt en een derde gedeelte waarin de problemen opgelost worden. Er zijn maar weinig films die deze formule niet gebruiken en als ze dat doen betekent dat meestal verdeelde meningen. Zelf hou ik van zulke films, zoals 21 Grams en Pulp Fiction. The Place Beyond the Pines knipt z’n verhaal misschien niet zo op als die films, maar het weet de kijker te verrassen. De trailer van de film kan je niet voorbereiden op hetgeen je gaat zien en dat is in dit geval iets goeds.

Tijdens een lang, prachtig openingsshot zie je Luke (Ryan Gosling) van z’n trailer door een kermis naar z’n motor toelopen. Hij maakt deel uit van een stuntteam en reist erg veel. Hij ontmoet Romina (Eva Mendes), die hij eerder gezien heeft toen hij in die stad was. Hij ontdekt dat ze een geheim voor hem verborgen heeft gehouden en het is voor hem een reden om z’n leven te veranderen. Helaas is dat niet een leven waarbij hij altijd het rechte pad bewandelt, maar eentje waarin hij banken overvalt. Luke is echter niet de enige focus van de film, het kijkt ook naar het leven van Avery (Bradley Cooper), een agent die trots is op z’n werk en altijd datgene wil doen dat juist is. Wanneer dat geloof door elkaar geschudt wordt heeft hij moeite om daar mee om te gaan.

Review van de film The Place Beyond the Pines met Ryan Gosling

Er is heel veel wat ik fantastisch vond aan deze film. Het bevat veel lange, prachtige shots. Het eerste gedeelte van de film zit vol met momenten van adrenaline en het slaagt er in dat goed over te brengen. Een voorbeeld hiervan is wanneer Luke door het bos aan het scheuren is op z’n motor, maar ook als hij diezelfde motor gebruikt om na de overval te ontsnappen en snel door het verkeer heenrijdt. Omdat de actie zo overtuigend in beeld gebracht wordt laat dat een sterke indruk achter en naarmate de film verder gaat zijn dat momenten die je bij zullen blijven, wat erg belangrijk is voor de rest van de film. De film liet me realiseren dat het voorbijgaan van tijd een groot effect kan hebben en dat geschiedenis is wat je het zelf maakt. Ik wil verder niet al te veel weggeven, maar de film heeft een fantastisch verhaal, goede optredens van de acteurs en deed me sterk denken aan een Hitchcock film. Het is op het moment dan ook 1 van m’n favoriete films van dit jaar. Ik hoef dan ook niet te zeggen dat je deze film moet zien.