The Company You Keep (2012)

Review van de film The Company You Keep

Verrassingen zijn de kersen op de taart van het leven (of chocola als je niet van kersen houdt). Ze kunnen je dag maken omdat ze je het gevoel geven dat iemand de tijd heeft genomen om aan je te denken. Het zijn momenten die je koestert. Films kunnen ook verrassingen in petto hebben en om er voor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk verrast ben lees ik altijd zo min mogelijk over de films die ik nog niet heb gezien en kijk ik helemaal geen trailers. Ik wist dan ook niets over The Company You Keep behalve dat Robert Redford en Shia LeBeouf erin speelden aangezien die op de poster stonden. De film zelf wist me te overrompelen door z’n cast.

Robert Redford speelt niet alleen de hoofdrol, maar heeft deze film ook geregisseerd (z’n 9e film) en is er in geslaagd om een indrukwekkende lijst aan acteurs en actrices samen te brengen voor deze film. De ene na de andere scène was ik verbaasd door het onverwacht verschijnen van een bekend gezicht (soms in kleine rollen) en dit bleef maar doorgaan gedurende de film. Susan Sarandon, Anna Kendrick, Stanley Tucci en Richard Jenkins zijn slechts enkele voorbeelden daarvan. Het is grappig, maar om die bekende gezichten te zien kan bijdragen aan de mate waarin je van een film geniet. Natuurlijk is dat ook de reden dat bepaalde acteurs/actrices zulke hoge salarissen hebben aangezien het publiek ze graag ziet en kaartjes koopt. Als je een feestje binnenloopt en je kent er niemand, dan zal je je waarschijnlijk niet zo op je gemak voelen als wanneer vrienden van je aanwezig zijn. Ik kijk zelf allerlei soorten films, ook waarin helemaal geen bekende acteurs spelen, maar bij deze film bracht het veel plezier met zich mee als er weer een bekend gezicht verscheen.

Review of the Company You Keep

Maar nu over de film zelf. Deze gaat over een aantal voormalige leden van the Weathermen, een radicale linkse organisatie die protesteerden tegen de oorlog in Vietnam en probeerden de overheid omver te gooien. Een aantal van de leden staan al jaren op een “wanted” lijst en wanneer één van ze 30 jaar later wordt opgepakt betekent dat de andere leden mogelijk ook in gevaar zijn. Ben Shepard (Shia LaBeouf) is een journalist die naar de zaak kijkt en een lokale advocaat, Jim Grant (Robert Redford), wil interviewen. Hij stemt echter niet toe en wanneer Shepard meer onderzoek doet kmt hij er achter waarom de advocaat niets met de zaak te maken wil hebben. Wanneer hij samen met z’n dochter verdwijnt besluit hij de broodkruimels te volgen en hem te vinden. Hij is echter niet de enige die dat doet…

Review of the Company You Keep

The Company You Keep was een vermakelijke film met genoeg onverwachte wendingen om je te laten gissen waar het uiteindelijk allemaal heen zou gaan. Daarbij was de uiteindelijke bestemming teleurstellend en minder interessant dan de daadwerkelijke reis. De film is gedeeltelijk gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar is toch echt duidelijk fictie. Het was een vermakelijke manier om wat tijd te doden.

One thought on “The Company You Keep (2012)