Alex Cross (2012) – Recensie

Review of Alex Cross movie

Met alle verschillende versies van Sherlock Holmes, zou je Alex Cross (Tyler Perry) makkelijk kunnen verwarren met deze detective. Dit is een man die simpelweg naar de scene van een misdaad kan kijken en meteen weet wat voor persoon het gedaan heeft en waarom. Z’n vrouw kan hem dan ook niet verrassen met haar zwangerschap omdat hij dat al lang had afgeleid omdat een aantal dingen in huis misten en er ook een aantal nieuwe dingen waren. Hij is een agent die altijd alles op weet te lossen en wordt dan ook ingezet om naar een moord te kijken. Deze is uitgevoerd door één van de beste huurmoordenaars, Picasso (Matthew Fox). Zal Cross er in slagen hem te pakken?

Review of Alex Cross

Aangezien Tyler Perry de hoofdrol speelt was m’n verwachting dat de film weinig lof zou krijgen. Z’n films zijn niet erg geliefd en worden slechts door een beperkt publiek gekeken, dus om hem de hoofdrol in deze film te laten vertolken zou controversieel zijn. Toch wilde ik de film een kans geven (persoonlijk vind ik ‘m wel grappig als Madea), maar na het zien van de film begrijp ik alle negativiteit. Z’n karakter lijkt sterk op Sherlock Holmes en hij is goed in z’n werk, maar Perry slaagt er niet in om emotie overtuigend uit te drukken. Hij zit achter iemand aan die hem persoonlijk geraakt heeft, maar nergens komt dat gevoel van wraak naar voren. Het feit dat het script ook niet erg sterk is helpt natuurlijk ook niet en de film zou makkelijk verward kunnen worden met een actiefilm die in de jaren tachtig gemaakt is. Het is een genre waar ik persoonlijk wel van kan genieten en dat gold dus ook voor deze film, ook al is het geen goede.

Review of Alex Cross

Hoogtepunt voor mij was de rol die Matthew Fox hier speelt. Hij is bijna onherkenbaar als je hem voor het laatst in Lost gezien hebt. Hij is erg mager en overtuigt als een zieke, koelbloedige moordenaar.
Er zijn een hoop betere actiefilms beschikbaar, maar als je voorbij het 80’er jaren actiefilm script en het slechte acteerwerk van Perry kan kijken zijn er zo nu en dan wel momenten waarvan te genieten valt. Verwacht alleen geen emotionele rit met complexe karakters.