Move On (2012) – Recensie

Review of the T-Mobile movie Move On

Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd om Move On the kijken, “A road movie inspired by you” volgens de titel. Ik had er nog nooit van gehoord, maar aangezien Mads Mikkelsen de hoofdrol had en ik ‘m een goede acteur vind wilde ik de film graag zien. De reden dat ik niets van de film gehoord had was dat de film geproduceerd is door T-Mobile en gesponsort is door verschillende bedrijven (auto’s/telefoons etc.). Is de film daarmee één grote reclame of een spannende road movie die het kijken waard is?

Wat uniek is, is dat deze film het publiek de kans gaf om mee te werken aan de film en er in te acteren. Die manier van samenwerken was niet zo uitgebreid als in Paul Verhoeven’s Steekspel, maar bedrijven laten op deze manier wel zien dat ze iedereen er bij willen betrekken. Maar waar draait de film om? Mads Mikkelsen is een undercover agent die z’n laatste missie krijgt. Hij moet een koffertje van Amsterdam naar het zuiden van Europa brengen. Als hij daar in slaagt zal z’n historie worden vernietigd en zal hij niet langer een band hebben met de organisatie waarvoor hij werkt. Wanneer hij de koffer krijgt zitten er echter meer mensen achter aan en moet hij z’n weg naar z’n bestemming vechten. De film speelt zich in verschillende locaties af, vooral locaties waar T-Mobile gevestigd is.

Dit had een hele goede film kunnen zijn, maar ik had constant het gevoel dat ik details miste. Dat was als eerste emotie aangezien ik maar weinig kon meeleven met de karakters. Een film zou de kijker door het verhaal moeten leiden, maar ik was de draad verschillende keren kwijt, soms omdat iets niet duidelijk is of omdat het onlogisch was. Een voorbeeld is een scene waarin Mikkelsen’s karakter de koffer ergens verstopt. Niemand ziet hem dat doen, maar later blijkt de koffer verdwenen. Zulke dingen gebeuren diverse keren. De bevat verschillende achtervolgingen, die wel leuk zijn om te kijken, maar de montage had beter gekund. Het was soms disorienterend waardoor je geen gevoel voor de locaties krijgt.

Het grootste probleem wat ik echter met de film had was dat het niet duidelijk is wat er in de koffer zat. Zoals Pulp Fiction heeft laten zien is het iets wat kan werken, maar dat is hier niet zo. De reden is dat de koffer het belangrijkste is voor de laatste scene van de film en na één uur en 40 minuten gekeken te hebben was het einde onlogisch en gaf geen voldoening. Ik kan het idee achter de film begrijpen en er zijn momenten die indrukwekkend vond, maar de uitvoer van de film zou beter kunnen. Geen film die ik aan kan raden om te kijken, maar als je dat toch wilt doen dan kan dat hieronder.