Black Out (2012) – Recensie

review recensie bespreking

In het engels heb je het spreekwoord “Imitation is the sincerest form of flattery”, met andere woorden als iemand iets kopieert moet je dat zien als een compliment. En met Black Out lijkt het of regisseur Arne Toonen mede-regisseur Guy Ritchie erg wilde complementeren met deze nederlandse versie van Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Het is een film die gemaakt is voor TV (en gefinanceerd is door de publieke omroep), maar deze film draaide ook kort in de bioscoop. Helaas had ik geen kans om ‘m in de bioscoop te zien, maar nu de DVD uit is had ik eindelijk een kans om ‘m te bekijken.

Jos Vreeswijk (Raymond Thiry) wordt in de ochtend wakker gebeld door z’n aanstaande bruid en ondervindt de schok van z’n leven als hij plotseling een lijk naast zich ziet liggen. Het duurt niet lang voordat hij er ook achter komt dat hij 20 kilo coke zou moeten hebben, tenminste, dat is wat anderen hem vertellen. Hij kan er zich niets van herinneren en alhoewel hij vroeger een crimineel leven leidde heeft hij een tijd geleden voor het rechte pad gekozen. Nu is het echter aan hem om het lijk te verbergen en er achter te komen waar de cocaïne is. Omdat verschillende bendes ook die coke willen hebben wordt hij flink onder druk gezet om het te vinden.

Net zoals de Guy Ritchie films Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch bevat de film een hoop grappige situaties, unieke/vreemde karakters en verschillende verhaallijnen die op een gegeven moment mooi samenkomen. De film mist misschien wat originaliteit, maar het script en de humor zijn sterk genoeg om het geheel te laten werken. De film bevat een groot aantal bekende Nederlanders, waaronder Willie Wartaal en Kempi die erg grappig zijn als hondentrimmers (die toevallig ook drugs verkopen). Black Out is erg entertainend en zeker de moeite waard als je van de Guy Ritchie films hebt genoten.