Das Boot (1981) – Recensie

review of Das Boot
De stapel van Dvd’s die ik nog moet zien is al tijden veel te groot. Sommige films liggen er al jaren en Das Boot was daar eentje van. Ik heb er veel goede dingen over gehoord, maar vanwege de lengte (bijna 5 uur) had ik nooit de tijd genomen om ‘m te kijken, tot recentelijk.

Voor degenen die er nog nooit van hebben gehoord, Das Boot laat zien hoe het er aan toeging op een Duitse U-Boat gedurende de tweede wereldoorlog. Als kijker maak je deel uit van de 42 koppige bemanning bestaande uit er jonge mannen die hun eerste stappen op de boot zetten. Ze zijn vol hoop en kijken uit naar het vechten met de Engelsen. Hun lange reis laat echter zien dat het echter niet alleen glorie is en dat het leven onder water vies, eng en hopeloos kan zijn. Een U-Boat kapitein is constant bezig een kat en muis spel te spelen met de schepen boven zich en het betekent dat hij beslissingen moet nemen die tot het einde van veel levens kunnen leiden.

Sinds ik The Hunt for Red October (met Sean Connery in de hoofdrol) zag ben ik een groot fan van films met onderzeeƫrs. Ik zou echter nooit in eentje willen werken, maar het is een boeiende setting en onder het water voelt als buitenaards en claustrofobisch aan omdat je weet dat als er iets mis gaat er geen uitweg is. Het is het einde van je leven.
Das Boot voelt aan als de meest realistische verfilming van het leven op een onderzeeboot, waarbij je als kijker meeleeft in de krappe ruimtes en op de lippen zit van de bemanningsleden.

De U-boat in is speciaal gefabriceerd voor deze film en ziet er adembenemend uit. De acteurs trainden uitgebreid om zich snel door de krappe ruimten te kunnen bewegen. De cameraman verdient echter extra aandacht, want die weet mee te rennen en zonder problemen mooie beelden te schieten terwijl hij toch net zoals de rest door dezelfde opening heen moest. Het ziet er fantastisch uit. De film is met een relatief klein budget gemaakt (15 miljoen dollar), maar het voelt episch aan. Je kan hier en daar wel zien dat er gebruik gemaakt wordt van modellen (die later ook voor Raiders of the Lost Ark werden gebruikt) doet dat niets af aan de adrenaline die je voelt terwijl je zit te kijken. Als je bereid bent om de tijd vrij te maken voor deze film wordt dat beloond met een fascinerende blik in het leven op een U-boat.