Beginners (2010) – Recensie

Beginners review  recensie bespreking

Oliver (Ewan McGregor) krijgt een aantal maanden nadat z’n moeder is overleden schokkend nieuws van zijn vader (Christopher Plummer) die al in de zeventig is. Hij vertelt hem namelijk dat hij homo is. Het is voor Oliver nieuws dat hij maar moeilijk kan plaatsen, z’n ouders waren tientallen jaren getrouwd en hij dacht dat ze misschien wat problemen hadden, maar niet dat z’n vader die gevoelens had. Alsof dat niet genoeg is wordt er ook nog bij z’n vader terminale kanker ontdekt. Zijn vader besluit om volop van het leven te genieten, terwijl Oliver het een plek probeert te geven en ook z’n eigen leven op orde probeert te krijgen.

Beginners review  recensie bespreking

Oliver is al jaren alleen en heeft moeite om zich te binden. De film wordt door middel van veel flashbacks vertelt en weet op fantastische manier een beeld te geven van hoe een bepaald jaar er uit zag (hoe de zon er dat jaar uit zag, hoe mensen er uitzagen, wie de president was etc). Dit soort technieken geven de film een uniek gevoel. Dat unieke gevoel zit ook in andere kleine dingen. Bijvoorbeeld op het moment dat Oliver Anna (Melanie Laurent) ontmoet, die, doordat ze last van haar keel heeft, met briefjes communiceert.

Beginners review recensie bespreking

Beginners is een film die een aantal interessante karakters volgt, zonder dat er eigenlijk heel veel gebeurt. Dat maakt het ook een film die niet iedereen zal weten te boeien. Persoonlijk was het de stijl waardoor ik van de film heb genoten. Het heeft een gevoel van drama zonder echt zwaar aan te voelen. Ewan McGregor en Christopher Plummer zijn fantastisch, waarin voor Plummer overtuigt als een levensgenieter. Het duurde even voordat ik Melanie Laurent kon plaatsen, maar velen zullen haar, net zoals ik, herkennen van Inglorious Basterds. Als je houdt van karakterstudies dan is Beginners een interessante film.

Trailer: