Léon (1994) – Recensie

recensie leon

Luc Besson is één van de bekendste Franse regisseurs, met een groot aantal bekende films op zijn naam, zoals de Taxi, Transporter en Banlieu 13 series, hij schreef het verhaal voor From Paris with Love en heeft ook the Fifth Element geschreven. Toen hij moest wachten op Bruce Willis voordat hij kon beginnen met the Fifth element, besloot hij een script te schrijven, wat resulteerde in Léon, een verhaal over een huurmoordenaar die onverwacht een jong meisje onder zijn hoede moet nemen.

De huurmoordenaar wordt gespeeld door Jean Reno, een acteur waar Besson vaker mee gewerkt heeft. Reno speelt hem als een koelbloedige moordenaar die alles tot in de puntjes gepland heeft. Op persoonlijk vlak wordt gedurende film al snel duidelijk dat hij niet de slimste is aangezien hij niet kan lezen en schrijven en heel afhankelijk is van zijn opdrachtgever. Wanneer zijn buurmeisje Mathilda er alleen voor komt te staan heeft hij geen andere keuze haar in zijn leven binnen te laten en haar daarmee een kijkje in zijn werk en wereld te geven. Mathilda wordt gespeeld door een heel jonge Natalie Portman, die heel veel indruk maakt. Ze laat zien dat ze allerlei emoties met gemak kan uitbeelden en het verbaast dan ook niet dat Besson haar er bij de auditie uit heeft gepikt.

Mathilda wil wraak op Stansfield, gespeeld door een heerlijk gestoorde Gary Oldman, en vraagt Léon om haar ook tot huurmoordenaar op te leiden. Alhoewel hij dit initieel weigert verandert hij al snel van mening als hij ziet hoe serieus ze is. De film besteed veel tijd aan het ontstaan van hun gespannen relatie, wat mede ondersteund door de prachtige muziek, resulteert in twee hoofdpersonen waar je mee meeleeft.

Besson heeft naar mijn mening met Léon zijn meesterwerk gemaakt. Het is een film zonder saaie momenten, met diepe karakterisering en een prachtig verhaal. Ik was vergeten hoe goed deze film was en het is er eentje die ik weer vaker zal kijken.

3 thoughts on “Léon (1994) – Recensie

1. Pingback: Garden State (2004) « Filmkijker

2. Pingback: Black Swan (2010) « Filmkijker