Following (1998) – Recensie

Recensie Following

Following is de eerste volledige film die door Christopher Nolan (o.a. Memento, Inception) geschreven en geregisseerd is. De film is voor heel weinig geld gemaakt en het heeft maanden gekost om te filmen, aangezien de acteurs alleen in het weekend beschikbaar waren (ze hadden allemaal een gewone baan). Nadat er in het huis van Nolan was ingebroken vroeg hij zich af wat er zich afspeelt in de gedachten van de inbrekers als ze door een huis lopen en bepaalde zaken zien. Following is zijn uitwerking van dat idee.
Bill is een schrijver die op straat willekeurig mensen volgt. Hij raakt er echter zo verslaafd aan en zo geobsedeerd dat het langzaam lijkt te veranderen in stalking, dat hij op een gegeven moment wordt aangesproken door een man die hij volgt. De man blijkt inbreker te zijn en Bill wil door zijn interesse ook meegaan om te zien hoe hij zijn inbraken pleegt. Het blijft echter niet bij het meegaan en Bill overschrijd constant z’n eigen morele grenzen.

De film is, net zoals Memento, opgeknipt en door elkaar gegooid. Omdat het geheel dus niet chronologisch is, heb je pas tegen het einde door hoe alles in elkaar steekt.

Nolan laat met deze film zien dat hij de kunst van het editen en een goed verhaal vertellen al goed onder de knie had. Dat het budget beperkt was is ook goed te zien, in sommige scènes beweegt de camera zeer wild doordat hij geen steadycam tot zijn beschikking had.
Dit beperkte budget betekende ook dat hij weinig middelen tot zijn beschikking had en het verhaal en acteren dus goed moesten zijn. Hierin is hij geslaagd. De film voelt intiem aan met veel gesprekken en soms een bijna documentaire achtig gevoel door het natuurlijke acteren. Als je door de manier waarop het geschoten is (in zwart-wit en redelijk “rauw”) heen kan kijken, dan biedt Following een goed verhaal en geeft het inzicht in de vaardigheden die Nolan toen al bezat. Het toont de kiem van een succesvolle carriere en laat zien waarom hoe hij heeft kunnen uitgroeien tot één van de meest succesvolle regisseurs/schrijvers van het moment.

One thought on “Following (1998) – Recensie

1. Pingback: In Search of a Midnight Kiss (2007) « Filmkijker