Gone with the wind (1939) – Recensie

Recensie Gone with the Wind

“Frankly dear, i don’t give a damn” is de bekendste quote uit deze film die het leven volgt van Scarlett O’Hara. Bij het voorbereiden van deze recensie stelde ik mezelf de vraag “Do i give a damn about this movie?”

Recensie Gone with the Wind

Er zijn een aantal dvd’s in mijn collectie die ik al jaren heb. Ik heb ze ooit aangeschaft omdat ik benieuwd naar de films was, maar heb ze daarna nooit gekeken. Reden hiervoor is dat het allemaal films zijn die zeer lang zijn, zoals Das Boot, Seven Samurai en deze, Gone with the wind. Het zijn films waar je echt voor moet gaan zitten en daarom niet zo snel opzet. Deze films staan dan ook al jaren in de kast en het wordt wel een tijd om ze te kijken.

Ik heb de tijd (de 222 minuten die de film duurt) er voor vrij gemaakt. Dat is een lengte die alleen Bollywood films nog hebben. Een andere overeenkomst met deze films is het onderwerp, het is namelijk een romantisch drama. De film speelt zich af tegen de achtergrond van de Amerikaanse burgeroorlog waardoor vrouwen zelfstandig moesten zijn. De film is episch in zijn omvang en opzet. Er zijn scenes met honderden figuranten (totaal spelen er 2400 in de film), een groot aantal locaties en prachtige kostuums.

Recensie Gone with the Wind

Ik moet toegeven dat het niet helemaal mijn soort film is. Clark Gable noemde het een vrouwenfilm en daar ben ik het wel mee eens. Het verhaal heeft een hoog soapserie gehalte. Scarlett O’Hara is een egoïstische persoon waar je eigenlijk het slechtste voor hoopt vanwege de manier ze met iedereen omgaat. Je zou kunnen vragen ‘maar veel films hebben toch anti helden waarvoor je het beste hoopt?’, wat een terechte vraag is. Die hebben echter kwaliteiten waardoor je toch een bepaalde symphatie voor ze ontwikkeld. Dit had ik niet bij Scarlett.
Misschien is dat ook de bedoeling en de reden waarom die quote uit deze film zo bekend is, want het vat de gevoelens van de kijker ook zo goed samen. Dat deze film voorkomt op de vele toplijstjes is begrijpelijk. Voor z’n tijd was het een grote prestatie in alle opzichten.

“Do i give a damn about this movie?”
Ik heb er geen spijt van dat ik de film gekeken heb, maar sta niet te springen de film nog een keer te zien.

3 thoughts on “Gone with the wind (1939) – Recensie